0

علائم گرسنگی کودکان چیست؟

علائم گرسنگی کودکان
بازدید 180

بیشتر مادران قادرند نیازهای شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما گاهی اوقات ممکن است مادران نگران گرسنگی نوزاد خود باشند یا کودک واقعاً به اندازه کافی شیر مصرف نکند. در این موارد، کودک ممکن است با کمبود آب و اختلال در رشد مواجه شود، که این دو وضعیت می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد. در این مقاله می‌توانید با نشانه‌های گرسنگی در نوزادان و علائم تشخیص دریافت کافی شیر مادر در نوزادان آشنا شوید.

نشانه‌های گرسنگی در نوزادان

وقتی نوزاد گرسنه است، او با گریه نشان می‌دهد که نیاز به خوردن دارد. اما گریه باید آخرین نشانه گرسنگی باشد. بنابراین، قبل از اینکه نوزاد شروع به گریه کند، بهتر است به نشانه‌های گرسنگی در او توجه کنید. برخی از نشانه‌های گرسنگی در نوزادان عبارتند از:

  • حرکت مکیدن دهان نوزاد
  • زبان زدن به لب‌ها
  • مکیدن انگشت‌ها
  • قرار دادن یا بردن دست نوزاد به سمت دهانش
  • رفلکس جست‌وجو یا باز شدن دهان برای دریافت شیر
  • با توجه به این نشانه‌ها، می‌توانید به موقع نیازهای غذایی نوزاد خود را برآورده کنید.

علائم تشخیص دریافت مناسب شیر

برای رفع نگرانی‌های شما درباره شیردهی کافی و مناسب، علائمی وجود دارد که می‌تواند کمک کند. این علائم نشان می‌دهند که آیا کودک از سینه مادر به اندازه کافی تغذیه می‌شود یا خیر. برخی از این علائم عبارتند از:

نرم‌تر شدن سینه‌ها:

بعد از شیردهی، سینه‌های شما نرم‌تر می‌شود، زیرا کودک مقداری از شیر را مصرف کرده و آن‌ها را خالی می‌کند. اگر سینه‌های شما پس از شیردهی نرم‌تر نشوند، این ممکن است نشان دهد که سینه‌های شما هنوز کاملاً خالی نشده‌اند.

آرام گرفتن نوزاد

وقتی کودک شما یک وعده غذا می‌خورد، بعد از آن آرام و راضی به نظر می‌رسد و بی‌قراری ندارد. اما اگر کودک بیشتر اوقات بی‌حال است یا وقتی سینه را در دهانش قرار می‌دهید خوابش می‌برد، اما وقتی سینه را از او جدا می‌کنید، گریه می‌کند یا بهانه می‌گیرد، این به این معنی است که او ممکن است شیر کافی نخورده باشد.

وزن‌گیری نوزاد بعد از تولد:

بیشتر نوزادان در ابتدا کمی از وزنی که هنگام تولد داشتند را از دست می‌دهند، اما سپس در حدود دو هفته بعد آن را دوباره به دست می‌آورند. وزن نوزاد شما پس از بازیابی وزن کاهش یافته پس از تولد، همچنان به طور تدریجی افزایش می‌یابد. اگر نوزاد شما پس از یک هفته اول زندگی شروع به افزایش وزن نکرد یا اگر پس از آن وزنش کاهش یافت به جای افزایش، این ممکن است به دلیل عدم دریافت کافی شیر باشد. در این صورت، مهم است که با پزشک خود یا پزشک کودک خود درباره این مسئله صحبت کنید.

توجه به ادرار کردن نوزاد:

در روزهای ابتدایی، وقتی کودک شیر شما را می‌خورد، ممکن است روزانه فقط یک یا دو بار پوشک خیس کند. اما پس از اینکه شیر اصلی وارد سینه شما می‌شود، نوزاد روزانه حدوداً شش تا هشت پوشک قابل شستشو یا پنج تا شش پوشک یکبارمصرف را خیس خواهد کرد؛ تعداد ممکن است متفاوت باشد، زیرا پوشک‌ها قدرت جذب متفاوتی دارند. اگر نوزاد شما از روز ششم بعد از تولد، در هر ۲۴ ساعت، کمتر از این تعداد پوشک یا قطعات پارچه را خیس می‌کند، این به معنی دریافت کم شیر است. همچنین، اگر ادرار نوزاد رنگ کم و شفاف باشد، این نشان می‌دهد که او مایعات کافی را دریافت می‌کند، اما اگر ادرار بسیار تیره باشد، این ممکن است نشانه کمبود شیردهی باشد.

صدای دهان کودک:

اگر در حین شیردهی کودک، در یک اتاق ساکت و آرام، بسیار کم صدای بلعیدن دهان کودک را می‌شنوید، ممکن است کودک شما کمبود دریافت شیر داشته باشد. اما باید توجه کنید که این مسئله جدا از این است که برخی از کودکان بسیار آرام و بی‌صدا غذا می‌خورند. پس اگر هیچ نشانه دیگری از مشکل در نوزادتان مشاهده نکردید، نیازی به نگرانی درباره خوردن بی‌صدا شیر توسط نوزادتان نیست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *