0

کولیک (قولنج) در نوزادان

قولنج نوزاد
بازدید 166

قولنج یا کولیک نوزادی، بیانگر گریهٔ غیرقابل کنترل در یک نوزاد سالم است. اگر کودک شما کمتر از پنج ماه داشته باشد و در حداقل سه روز از هفته، به مدت حداقل سه هفته، بیش از سه ساعت متوالی گریه کند، احتمالاً دچار قولنج شده است. قولنج یک بیماری نیست و به نوزاد شما هیچ آسیب درازمدتی وارد نمی‌کند، اما می‌تواند شرایط سختی را برای نوزاد و والدینش ایجاد کند.

مدت زمان قولنج یا کولیک نوزاد

قولنج نوزادی به طور دائمی نیست. معمولاً قولنج در حدود شش هفتهٔ عمر نوزاد به اوج خود می‌رسد و سپس در بازهٔ سه تا چهار ماهگی به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. بیشتر کودکان شیرخوار تا چهار ماهگی از قولنج بهبود می‌یابند و در موارد کمی، قولنج ممکن است بیش از یک ماه در ادامه داشته باشد.

در این مدت، می‌توانید روش‌هایی برای آرام کردن نوزاد خود یاد بگیرید و هر زمان که نیاز داشتید، کمک بخواهید. مراقبت از یک نوزاد مبتلا به قولنج ممکن است بسیار استرس‌زا باشد و به عنوان مادر نوزاد، شما همچنین برای حفظ تندرستی خود نیاز به استراحت دارید. از همسرتان، مادرتان یا یک دوست مورد اعتماد و آگاه خواهش کنید که به مدت کوتاهی مراقبت از نوزاد را به عهده بگیرد، تا شما بتوانید برای پیاده‌روی خارج از خانه بروید و حتی اگر نیاز داشتید، با گریه کردن کوتاهی به خود استراحت دهید.

علائم و نشانه های قولنج

قولنج معمولاً در دو یا سه هفته پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود و در صورتی که نوزاد شما زودزایی شده باشد، ممکن است دو یا سه هفته پس از تاریخ مقرر تولدش بروز یابد. در وقتی که پوشک نوزاد خیس می‌شود، نوزادان به طور طبیعی ترسیده، گرسنه یا خسته هستند و بنابراین گریه می‌کنند.

اما نوزادی که قولنج دارد، به طور معمول بیش از حد و در زمان مشخصی از روز که معمولاً در اواخر بعدازظهر یا شب است، گریه می‌کند. در صورتی که نوزاد شما دچار قولنج شده باشد، ممکن است متوجه شوید که گریه او در این زمان‌ها بلندتر از گریه طبیعی است و دوره‌های گریه ناشی از قولنج به طور ناگهانی آغاز و پایان می‌یابد.

نوزادی که قولنج دارد، ممکن است علائمی از داشتن گاز شکم نیز نشان دهد. گاز شکم در واقع علت قولنج نیست، اما ممکن است گاز اضافی در شکم نوزاد ناشی از آن باشد که وقتی که نوزاد مبتلا به قولنج است و هنگام گریه، هوا را بلعید. ممکن است متوجه شوید که نوزاد دچار قولنج، دستش را به شدت محکم می‌بندد و پشت خود را به صورت قوس درمی‌آورد.

صورت نوزاد سرخ می‌شود و پاهایش را باز و بالا می‌کشد و هنگام گریه، باد شکم را دفع می‌کند. گاهی اوقات، پس از دفع باد شکم یا مدفوع، ممکن است حالت نوزاد بهبود یابد.

علت بروز قولنج در نوزاد چیست؟

قولنج، یکی از رازهای بزرگ زندگی نوزادان است. این عارضه به یک اندازه رایج در بین نوزادان اولین فرزند خانواده، نوزادان بعدی، پسران و دختران، و همچنین نوزادانی که شیر مادر می‌خورند و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، رخ می‌دهد. با این حال، هیچ کس نمی‌داند چرا برخی از نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به قولنج قرار می‌گیرند.

بعضی از متخصصین معتقدند که حملات طولانی گریه ناشی از قولنج، برای نوزادان حساس، نوعی تخلیه فشار فیزیکی است. آنها ادعا می‌کنند که وقتی شب به تدریج فرا می‌رسد، این نوزادان قادر به تحمل مناظر، صداها یا هیجانات بیشتر نمی‌باشند و به همین دلیل ناراحت و گریه می‌کنند.

چگونه بفهمیم کودک قولنج کرده است؟

اگر نوزادتان را با شیر مادر تغذیه می‌دهید، ممکن است ارزش داشته باشد که یک رژیم غذایی بدون لبنیات برای خودتان امتحان کنید، اگرچه هیچ شواهد قطعی‌ای وجود ندارد که نشان دهد این اقدام مؤثر است. با این حال، می‌توانید با مشاوره پزشک خود، مصرف شیر، پنیر و ماست را برای چند هفته کاهش یا حتی حذف کنید تا ببینید چه تفاوتی در وضعیت شما ایجاد می‌شود.

پروتئین شیر گاو ممکن است تا چند هفته در شیر مادر باقی بماند، بنابراین انجام این آزمایش بر روی رژیم غذایی، نیاز به تحمل و صبر مادرانه دارد. همچنین، در صورتی که شیردهی را انجام می‌دهید، احتمال وجود حساسیت نوزاد نسبت به مواد غذایی غیرلبنی در رژیم غذایی شما وجود دارد. در زمان شیردهی، بحث‌های زیادی درباره غذاها و تأثیرات آنها بر نوزادان پیش می‌آید و داده‌های موجود در این زمینه با یکدیگر در تناقض هستند. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از موارد مشکل‌ساز اولیه شامل گندم، تخم‌مرغ، آجیل، میوه، کافئین و شکلات هستند.

راه های درمان قولنج یا کولیک نوزاد

ماساژ نوزاد: نوزاد ممکن است از یک ماساژ آرام لذت ببرد، اما باید به واکنش او نسبت به ماساژ دقت کنید. ممکن است ماساژ برای او بیش از حد تحریک کننده باشد، زیرا تأثیر ماساژ بر قولنج از نظر علمی به طور قطعی ثابت نشده است. همچنین، باید مراقب باشید که در مورد نوزادانی که به ریفلاکس مبتلا هستند، از انجام ماساژ خودداری کنید.

صداهای آرام‌بخش: نوزادان علاقه‌مند به شنیدن صداهایی هستند که یادآور ضربان قلب منظم مادر و صداهای ملایم رحم مادرشان باشند. نوزاد شما ممکن است از شنیدن صدای ماشین لباسشویی یا صدای جاروبرقی آرامش بیابد و حتی ممکن است با شنیدن صدای هود آشپزخانه آرام شود. همچنین، شما می‌توانید در اینترنت به دنبال صداهای آرامش‌بخشی مانند صدای باران یا سایر صداهای مداوم و طبیعی بگردید و آنها را برای نوزاد خود پخش کنید.

حمام کردن: یک حمام آب گرم در زمان ناراحتی و گریه‌های قولنج می‌تواند نوزاد را آرام کرده و ذهنش را مشغول کند. برخی از نوزادان با پاشیدن آب از شیلنگ یا دوش حمام، تسکین می‌یابند و ممکن است نوزاد شما نیز از ضربه‌های آرام و ریتمیک آب گرم و صدای آن لذت ببرد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *