0

چرا نوزاد من وزن نمیگره؟

وزن گرفتن کودک
بازدید 139

وقتی شما به نوزاد خندان و تپل روی بسته پوشک نگاه می‌کنید و به ذهنتان می‌رسد که چرا نوزاد من وزن نمی‌گیرد؟ و همچنین تعجب می‌کنید که نوزاد من چه زمانی به شکل مناسبی رشد می‌کند، به خصوص اینکه از زمان تولدش وزن کم کرده است، قبل از اینکه وحشت کنید، به این مطلب توجه کنید: برای یک نوزاد سالم، طبیعی است که حدود ۷ تا ۸ درصد از وزن خود را از زمان تولد تاکنون از دست دهد. بیشتر نوزادان در حدود دو هفته پس از تولد به وزن تولدشان بازمی‌گردند. در پایان سال اول، وزن آنها باید سه برابر وزن تولدشان باشد. اما گاهی اوقات، نوزاد ممکن است به وزن مورد انتظار نرسد. درباره علت عدم افزایش وزن نوزاد و راهکارهای مرتبط با این مسئله، بیشتر بیاموزید.

چه چیزی باعث می شود نوزاد وزن نگیرد؟

شما درگیر امور شیردهی، تعویض پوشک و شب‌های بیداری شده‌اید. ناگهان دو هفته گذشته و شما نگران می‌شوید که چرا نوزاد وزن نمی‌گیرد. برای افزایش وزن، مقدار کالری مصرفی نوزاد باید بیشتر از مقدار کالری مصرفی باشد. سه دلیل وجود دارد که ممکن است باعث عدم افزایش وزن شوند:

  • نوزاد کالری کافی دریافت نمی‌کند.
  • نوزاد قادر به جذب کالری مصرفی نمی‌شود.
  • نوزاد کالری زیادی مصرف می‌کند.

نوزادان کالری کافی دریافت نمی‌کنند:

نوزادان سالم، کامل و شیر مادرخوار معمولاً هر ۲ تا ۳ ساعت شیر می‌خورند. نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، هر سه ساعت حدود ۴۵ تا ۶۰ میلی‌لیتر شیرخشک نیاز دارند. با بزرگ شدن شکم، زمان بین شیردهی افزایش می‌یابد، اما برخی از نوزادان ممکن است کالری مورد نیاز را دریافت نکنند. این مسئله می‌تواند به دلایل زیر باشد:

خواب آلودگی: نوزادان در حالت خواب آلود قرار دارند، بنابراین اگر به سختی از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانید کف پای آنها را آرام کفشک بزنید، پتو را از رویشان بردارید یا پوشک آنها را باز کنید. شیردهی کوتاه یا نامنظم می‌تواند به معنای عدم دریافت کالری مورد نیاز باشد.

منحنی یادگیری: نوزادان نیاز دارند چگونگی هماهنگی مک‌زدن، نفس کشیدن و قورت دادن را بیاموزند. برخی از نوزادان ممکن است دیرتر این مهارت‌ها را یاد بگیرند.

مشکل در مکش: شما و نوزاد می‌توانید با تشویق مکش موفقیت آمیز را تسهیل کنید. همچنین، باید به ورم پستان نیز توجه کنید، زیرا ممکن است باعث مشکل در مکیدن شود. نوزاد باید به طور عمیق مک بزند. برای شیردهی بهینه، باید بخش پایینی هاله پستان در دهان نوزاد قرار گیرد. اگر نمی‌توانید به مکیدن صحیح برسید، می‌توانید با یک مشاور مشکلات مربوط به زبان و لبهای نوزاد را بررسی کنید.

شروع غذای جامد: تخصصیان کودکان توصیه می‌کنند پس از شش ماه، با توجه به نشانه‌های آمادگی نوزاد، غذای جامد را شروع کنید. با این حال، حتی پس از شروع غذای جامد، بیشتر کالری‌های مورد نیاز نوزاد تا یک سال از شیر مادر یا شیرخشک تامین می‌شود. گاهی اوقات ممکن است در هنگام شروع غذای جامد، افزایش وزن نوزاد متوقف شود. در هر صورت، حتماً به نوزاد شیر مادر یا شیرخشک را به صورت منظم تأمین کنید، حتی پس از شروع غذای جامد.

کالری دریافتی را جذب نمی کنند:

ریفلاکس: ریفلاکس معده و مری می‌تواند باعث بالا آمدن کامل محتویات معده نوزاد شود. زمانبندی و مقدار استفراغ ممکن است بر توانایی جذب کالری و وزن گیری نوزاد تأثیر بگذارد.

حساسیت غذایی: یک درصد کوچکی از نوزادان حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذایی دارند. در صورت مشکوک بودن به حساسیت، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. هضم گلوتن و محصولات لبنی ممکن است برای شیرخواران با حساسیت غذایی دشوار باشد و باعث اسهال شود. اگر شیر مادر را به نوزاد خود می‌دهید و او هنوز هم با حساسیت غذایی مواجه است، بهتر است رژیم غذایی خود را بررسی کنید و ببینید آیا تغییر آن می‌تواند باعث توقف اسهال شود یا خیر. اگر شیرخشک را به نوزاد می‌دهید، می‌توانید نوع آن را تغییر دهید.

کالری زیادی می سوزانند:

نوزادان زودرس: نوزادانی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا می‌آیند، نیاز بیشتری به کالری نسبت به نوزادان تمام‌شده دارند. با این حال، به دلیل عدم کامل شدن مغز آن‌ها، ممکن است برخی از عملکردهای عصبی مورد نیاز برای خوردن مناسب را نداشته باشند. در این صورت، به کار خود ادامه دهید و با رشد نوزاد، این فرآیند آسان‌تر می‌شود. همچنین، می‌توانید با پزشک خود درباره نیاز به مکمل مشورت کنید.

مشکلات تنفسی: نوزادانی که با مشکلات تنفسی مواجه هستند، نیاز بیشتری به کالری دارند، زیرا برای رشد بافت‌ها تلاش بیشتری می‌کنند.

بیماری قلبی: تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به بیماری قلبی تا ۴۰ درصد بیشتر انرژی مصرف می‌کنند. در صورتی که این مشکل با کمبود اشتها همراه باشد، ممکن است رشد و افزایش وزن با مشکل مواجه شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *