0

چرا بچه‌ها دوست دارن یک لباس را بپوشند؟

پوشید یک نوع لباس توسط کودک
بازدید 95

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید که چرا بچه‌ها علاقه‌مندند یک لباس خاص را بپوشند؟ آیا می‌دانید دقیقاً چه دلیلی باعث علاقه‌مندی بچه‌ها به پوشیدن یک لباس خاص می‌شود؟ بچه‌ها علاقه دارند یک لباس خاص را بپوشند و از نظر خودشان این کار هیچ چیز غیرعادی، عجیب یا غریبی نیست؛ زیرا درک آن‌ها با درک بزرگترها به طرز چشمگیری متفاوت است. علاقه بچه‌ها به پوشیدن یک لباس خاص کاملاً عادی است و بخشی از رشد آن‌ها را تشکیل می‌دهد. حتماً می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید در این وضعیت درک کننده‌ای باشید و بچه‌تان را متقاعد کنید که لباس خود را تعویض کند.

علت این اتفاق چیست؟

  • یکی از دلایلی که کودکان علاقه‌مند به پوشیدن یک لباس خاص هستند، این است که آن لباس برایشان راحتی فراهم می‌کند. ما بزرگسالان نیز بیشتر مواقع لباسی را انتخاب می‌کنیم که با آن راحت تریم.
  • وابستگی شدید به اشیاء در دوران کودکی طبیعی است. برخی از کودکان به دلیل علاقه و وابستگی شدید به یک لباس، می‌خواهند همیشه آن را بپوشند، حتی اگر آن لباس کثیف باشد. در این موقعیت، نباید نگران شد؛ زیرا این وابستگی به لباس و اسباب‌بازی‌ها کاملاً طبیعی است.
  • گاهی کودکان دوست دارند یک لباس خاص را بپوشند؛ زیرا احساس می‌کنند آن لباس اعتمادبه‌نفس به آنها می‌دهد. در واقع، کودک فکر می‌کند که یک لباس خاص به او هویت می‌بخشد و بدون پوشیدن آن لباس، خود را بی‌هویت می‌بیند.
  • علاقه کودک به پوشیدن یک لباس خاص ممکن است به دلیل تمایل به بیان سبک خاص خود در لباس‌پوشیدن باشد. برخی از کودکان اصلاً علاقه‌ای به پوشیدن لباس‌های با رنگ‌های خاص ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند همیشه با سبک و سلیقه خودشان، فقط یک لباس مورد علاقه خود را بپوشند.
  • گاهی کودکان علاقه دارند یک لباس خاص را بپوشند؛ زیرا پوشیدن آن لباس برایشان راحت‌تر است. مطمئناً در زندگی خود، روزهای زیادی با انتخاب لباس و غذا سردرگم شده‌اید. در چنین شرایطی معمولاً به لباس و غذای تکراری روی می‌آوریم. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وقتی یک کودک علاقه‌مند به پوشیدن یک لباس خاص است، دوست دارد همیشه آن را بپوشد و اینکار به او احساس استقلال می‌دهد.

چگونه با کودک خود رفتار کنید

  • هرچند بچه‌ها دوست دارن یک لباس را بپوشند، اما بزرگترها باید با تکنیک‌های خاص اونا رو تشویق به عوض کردن لباس‌هاشون کنن. حتما به بچه بگید که تو یه هفته باید دو بار لباسش رو عوض کنه. به اون توضیح بدین که لباس به مرور زمان کثیف می‌شه. یه لباس کثیف هم ممکنه که اون رو مریض کنه.
  • وقتی بچه‌ها علاقه دارن یه لباس رو بپوشن با اونا دعوا نکنین. به جای بحث و دعوا می‌تونین با آرامش بپرسین که چرا دوست دارن یه لباس رو بپوشن. گاهی علاقه بچه به پوشیدن یه لباس خاص به خاطر هم‌ذات‌پنداری با کاراکتر روی اون هست. مثلا اگه کاراکتر روی لباس بت‌من باشه، فکر می‌کنه که این لباس به اون قدرت می‌ده. تو این شرایط می‌تونین از بچه بخواین تا یه اکسسوری دیگه از بت‌من رو استفاده کنه.
  • وقتی بچه دوست داره یک لباس رو بپوشه، براش یه قانون وضع کنین. مثلا بهش بگین که اون لباس رو می‌تونه روزهای شنبه بپوشه.
  • وقتی بچه‌ها دوست دارن یک لباس را بپوشند، اونارو سرزنش نکنین و نشون بدین که این مسئله براتون بی‌معنی نیست و احساسات‌شون رو درک می‌کنین. بچه وقتی همراهی شما رو درک کنه، با اطمینان‌خاطر می‌تونه علت این کارش رو توضیح بده.
  • اگه بچه دوست داره یه لباس رو بپوشه، به جای کلکل کردن با اون سعی کنین که لباس‌های بیشتری رو با مدل‌ها و رنگ‌های متنوع بهش پیشنهاد بدین تا انتخاب کنه.
  • از بچه بپرسین که چی باعث می‌شه تا لباس‌های دیگه رو نپوشه. مثلا آیا عکس روی لباس‌شو دوست نداره یا زیپ و دکمه لباس‌های دیگه اذیتش می‌کنن. همیشه دنبال حل مسئله باشین.
  • معجزه محدودیت زمانی‌ رو دست‌کم نگیرین. مثلا اگه بچه‌تون از لباس مهدکودکش خوشش نمیاد، بهش بگین که بعد از مهد می‌تونه لباسی که دوست داره رو بپوشه.

کلام آخر

رفتار بچه‌ها در این زمینه که می‌خواهند یک لباس خاص را بپوشند، ممکن است برای والدین قابل قبول نباشد. در این مواقع، بهتر است با بچه‌تان به جای مشاجره و بحث، به آرامی علت این رفتار را بپرسید و با او مدارا کنید. با آرامش و منطق، از بچه‌تان بخواهید که لباس‌های دیگری را هم بپوشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *