0

چاقی و بلوغ زودرس در کودکان

کودک با لباس آبی
بازدید 76

یکی از نگرانی‌های والدین، بلوغ زودرس است که از سنین کودکی فرزندان خود درباره آن تحقیق می‌کنند. بلوغ زودرس تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، اما تأثیر چاقی در بلوغ زودرس ممکن است بیشتر توجه برانگیزد. به خصوص مشاهده می‌شود که بچه‌هایی که چاق به نظر می‌رسند، علائم بلوغ را به طور زودتر نشان می‌دهند. در این مقاله، قصد داریم رابطه بین چاقی و بلوغ زودرس را بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعاً چاقی می‌تواند عاملی برای بلوغ زودرس باشد؟

بلوغ زودرس چیست؟

بعضی از والدین در صورتی که بچه‌شان علائم بلوغ را کمی زودتر از همسالانشان نشان دهد، ممکن است باور کنند که فرزندشان دچار بلوغ زودرس شده است. اما واقعیت اینگونه نیست و قبل از هرچیز باید بدانیم که بلوغ زودرس چیست و کی می‌توانیم بگوییم که یک کودک بلوغ زودرس دارد. سن دقیق بلوغ قابل تعیین نیست و یک محدوده زمانی برای آن در نظر گرفته شده است. معمولاً دختران زودتر به سن بلوغ می‌رسند. لذا وقتی دختران زیر 8 سال و پسران زیر 9 سال سن بلوغ را تجربه می‌کنند، آنگاه می‌توانیم آن را بلوغ زودرس دانست. همچنین، ممکن است علائم بلوغ در هر فرد با دیگری تفاوت داشته باشد. بنابراین، هرگز فرزندتان را با یک بچه هم سن و سال خودش مقایسه نکنید. اما تأثیر چاقی بر بلوغ زودرس چیست؟

چاقی و بلوغ زودرس

اخیراً چاقی به یکی از مشکلات پرطرفدار در دوران حاضر تبدیل شده است. این مشکل حتی به سنین کودکی نیز رسیده و بچه‌های چاق زیادی را مشاهده می‌کنیم که به طرز جالبی بامزه‌اند! والدین باید از سنین کودکی وزن فرزندان خود را کنترل کنند، زیرا اضافه وزن می‌تواند بر بخش‌های مختلف زندگی کودکان تأثیر گذار باشد و حتی سلامت آنان را به خطر بیندازد. تأثیر چاقی بر بلوغ زودرس نیز امری کاملاً ممکن است. با این حال، برای بررسی علمی این مسئله باید اقدامات لازم صورت گیرد تا بفهمیم چرا چاقی منجر به بلوغ زودرس در کودکان می‌شود.

ارتباط بین چاقی و بلوغ زودرس

براساس تحقیقات انجام شده، نشان داده شده است که بچه‌هایی که دارای وزن بالاتری هستند و اشتهای بیشتری دارند، معمولاً زودتر به سن بلوغ می‌رسند. با این حال، چاقی و بلوغ زودرس تنها با یکدیگر ارتباط ندارند و عوامل دیگری مانند ژنتیک نیز تأثیرگذار هستند.

ارتباط بین چاقی و بلوغ زودرس بیشتر به دلیل وجود یک هورمون به نام لپتین است که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود. میزان هورمون لپتین با میزان چربی موجود در بدن ارتباط دارد. با این حال، باید توجه داشت که لپتین به تنهایی منجر به بلوغ زودرس نمی‌شود. برای شروع دوران بلوغ و فرایندهای آن، لپتین باید به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد. بنابراین، اگر سایر شرایط برای بلوغ زودرس فراهم شده باشد، افرادی که دارای افزایش وزن هستند و میزان لپتین در بدنشان بالا است، بیشتر در معرض بلوغ زودرس قرار می‌گیرند. بنابراین، نمی‌توان تأثیر چاقی در بلوغ زودرس را نادیده گرفت.

همچنین، مطالعات درباره تأثیر چاقی در بلوغ زودرس نشان می‌دهند که افزایش سریع وزن در دوران شیرخوارگی و کودکی می‌تواند در آینده منجر به بلوغ زودرس در کنار چاقی شود.

روش جلوگیری از بلوغ زودرس و چاقی

اکنون که فهمیده‌ایم بلوغ زودرس چیست و چاقی چه تأثیری بر آن دارد، باید راهکارهای مرتبط را نیز بشناسیم. همواره می‌گویند، پیشگیری بهتر از درمان است. هنگامی که علائم بلوغ شروع می‌شود، کنترل آن ممکن است بسیار آسان نباشد و درمان‌های دارویی باید آغاز شود. با این حال، می‌توانیم بخشی از فرآیند بلوغ که قابل کنترل توسط خودمان است، را بهبود بخشیم. به عنوان مثال، کنترل چاقی می‌تواند بر روی بلوغ تأثیرگذار باشد.

مناسب است کنترل بیشتری روی تغذیه فرزندانمان داشته باشیم. نمی‌توانیم تأثیر چاقی در بلوغ زودرس را نادیده بگیریم؛ اما می‌توانیم با کنترل وزن، این مسئله را بهتر مدیریت کنیم. باید بچه‌ها را به ورزش علاقه‌مند کنیم تا نگرانی از بابت اضافه وزن آن‌ها نداشته باشیم. حتی اگر بچه‌ها اضافه وزن داشته باشند؛ اما این وزن ناشی از عضلات باشد، لپتین در بدن افزایش پیدا نمی‌کند. متأسفانه بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند، میزان زیادی چربی در بدنشان ذخیره شده که لپتین تولید می‌کند. همچنین، سلامتی بچه‌ها با کنترل وزن نیز بهبود می‌یابد.

نکته آخر این است که هر چند چاقی و بلوغ زودرس می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ اما عوامل مختلف دیگری مانند ژنتیک، نژاد، جنسیت و حتی رنگ پوست نیز می‌توانند تأثیرات خود را داشته باشند. بنابراین، ممکن است یک کودک با وزن کم نیز دچار بلوغ زودرس شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *