0

ورزش دوران بارداری برای زایمان طبیعی

ورزش دوران بارداری
بازدید 90

بدن بانوان به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی اجزای دستگاه تناسلی برای زایمان طبیعی آماده شده‌اند. با این حال، بدون شک، انجام ورزش در طول دوران بارداری به زایمان طبیعی کمک می‌کند و باعث می‌شود زایمان راحت‌تری تجربه کنید. به عبارت دیگر، انجام ورزش در دوران بارداری باعث تقویت عضلات کف لگن شما می‌شود، که احتمال وقوع پارگی‌های درجه دو و سه را کاهش داده و دوره بهبودی پس از زایمان را سریع‌تر می‌کند.

آیا ورزشهای مخصوص قبل از زایمان طبیعی، تاثیر دارد؟

تماشای زایمان طبیعی برای بسیاری از زنان بسیار دلهره‌آور است، زیرا علاوه بر شگفتی‌های فراوانی که با آغاز زندگی نوزاد همراه است، درد بسیاری را برای مادر به ارمغان می‌آورد. هنگام تماشای فیلم‌های زایمان طبیعی، شما احتمالاً با مواردی مواجه شده‌اید که در آن زایمان بسیار راحت و بدون هیچگونه عذابی انجام می‌شود. احتمالاً سوالی در ذهنتان پیش آمده که چگونه این امر ممکن است؟ به عنوان پاسخ، باید به شما بگویم که یکی از عواملی که به تسهیل زایمان کمک می‌کند، انجام ورزش‌های زایمان طبیعی است. در واقع، ورزش‌های قبل از زایمان طبیعی با تقویت عضلات کف لگن، باعث می‌شود زایمان با قدرت و کنترل بیشتری انجام شود. همچنین، ورزش‌های قبل از زایمان طبیعی باعث تقویت تارهای عضلانی و عضلات کف لگن می‌شود و در نتیجه احتمال بروز پارگی‌های خطرناک در حین زایمان را کاهش می‌دهد و فرآیند خروج نوزاد را تسهیل می‌کند. ورزش‌های مناسب دوران بارداری که ساده و سبک هستند، زایمان را تسهیل می‌کنند و کافیست تنها چند دقیقه در روز برای انجام آنها وقت بگذارید.

آیا شنیده‌اید که می‌گویند: “کار نیکو کردن، از پر کردن است”. انجام تمرینات انقباضی سبک، که به آنها ورزش‌های قبل زایمان طبیعی می‌گویند، باعث سفت شدن تمامی قسمت‌های بدن می‌شود و در نتیجه، خروج نوزاد از راه زایمان را آسان‌تر و زایمان را ساده‌تر می‌کند.

فیزیوتراپهای متخصص در زمینه سلامت لگن باور دارند که سفت شدن عضلات کف لگن می‌تواند مراحل اول و دوم زایمان را تسریع کند. البته تحقیقات کافی درباره دلایل و روش اثرگذاری این موضوع انجام نشده است، اما به نظر می‌رسد منطقی باشد که بافت لگن محکم و سفت به خروج نوزاد در هنگام زایمان کمک کند.

عضله هدف در حرکات ورزشی دوران بارداری برای زایمان طبیعی

در طول دوران بارداری، فشار بیشتری بر روی کف لگن اعمال می‌شود. کف لگن در قسمت پایین شکم قرار دارد و اندام‌های بدن مانند مثانه، روده و رحم را در مکان خود نگه می‌دارد، تقریباً مانند کف کیف یا کیسه‌ای که اگر نباشد، هر چه درون آن قرار داده‌ایم، به بیرون می‌ریزد. عضلات کف لگن، ماهیچه‌های سه لایه‌ای بین استخوان لگن و پایین اسکلت فقرات هستند. در دوران بارداری، علاوه بر نگهداری از اندام‌ها (مثانه، روده، رحم)، این عضلات باید وزن جنین، حجم خون اضافی که از سراسر بدن به آن‌ها پمپ می‌شود، را تحمل کنند. بنابراین، در این دوره، فشار بیشتری بر روی این ماهیچه‌ها وارد می‌شود نسبت به شرایط عادی. به همین دلیل، برای جلوگیری از کشیدگی و لاغری عضلات، ورزش‌های ضروری قبل از زایمان طبیعی باید انجام شود.

ورزش دوران بارداری برای زایمان طبیعی را چند بار در روز انجام دهیم؟

برای حفظ عضلات کف لگن در وضعیت بهتر، کافی است تمرینات انقباضی سبک را سه بار در روز انجام دهید. توصیه می‌شود که این تمرینات بیش از سه بار در روز انجام نشود، زیرا ممکن است منجر به بیش از حد سفت شدن عضلات لگن شود. البته، در مواردی که نشت ادرار در مثانه وجود دارد، به ویژه در سه ماهه سوم که فشار رحم بر روی مثانه افزایش می‌یابد و مثانه قادر به نگهداری ادرار به طور مطلوب نیست، استثنا وجود دارد و باید این تمرینات پنج بار در روز انجام شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *