0

لرز بعد از زایمان و علت آن؟

لرز بعد زایمان
بازدید 354

آیا پس از زایمان لرزش دارید؟ آیا ممکن است شبانه‌روز تعرق کنید و لرزش داشته باشید؟ اما آیا نیاز به نگرانی است؟ آیا اتاق سرد است یا فقط شما احساس سرما می‌کنید؟ درباره لرزش پس از زایمان چه می‌دانید؟ خبر خوب این است که به طور کلی، لرزش پس از زایمان به تنهایی دلیل نگرانی نیست. بیشتر مادران، علاوه بر درد سزارین، به خاطر تجربه‌ی تعرق و لرزش شبانه تا حدود دو هفته پس از زایمان یاد می‌کنند. در اینجا قصد داریم درباره موضوع لرزش پس از زایمان صحبت کنیم و به بررسی نقش هورمون‌ها که عامل بسیاری از این مشکلات هستند، بپردازیم.

علت لرز بعد از زایمان چیست و چرا پس از زایمان دچار لرزهای می شویم؟

اگر بلافاصله بعد از سزارین یا حتی زایمان طبیعی به لرزیدن شدید مبتلا شوید، به طور کامل طبیعی است. اما باید توجه داشته باشید که آیا این لرز بعد از زایمان و تب است، یا آیا به طور ناگهانی دندان های شما قروچه می‌کنند و لرزش در بدن شما ایجاد می‌شود. این دو حالت به خصوص در لحظه‌ای که بلافاصله بعد از زایمان رخ می‌دهند، تفاوت دارند. طبق نظر متخصصان، لرزش پس از زایمان، بدون توجه به روش سزارین یا طبیعی بودن زایمان، به دلیل از دست دادن گرما، از دست دادن مایعات و تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد. این تغییرات کاملاً منظم و بخشی از فرآیند بازگشت بدن به حالت طبیعی است.

بعضی از مادران این تجربه را در حین زایمان دارند. بسیاری از آنها در اتاق عمل احساس لرزش می‌کنند، تا جایی که به نظر می‌رسد در یک فریزر صنعتی قرار گرفته‌اند. اگر شما هم در حین زایمان یا بعد از آن احساس سرما کردید، اما فضای اتاق گرم است و هوا یکنواخت است، نهایتاً نیازی به نگرانی نیست.

درمورد لرز بعد از زایمان چه کنیم؟

البته، طبیعی بودن لرزش به این معنی نیست که هیچ اقدامی انجام ندهید. می‌توانید با پرستار صحبت کنید تا او دمای اتاق و بدن شما را بررسی کند. حتماً به یاد داشته باشید که تب پس از سزارین نشانه‌های عفونت است. بنابراین، پرستار باید وضعیت شما را از نظر تب کنترل کند و اگر تب نداشتید، می‌توانید از چند پتوی گرم استفاده کنید.

چه زمانی باید نگران درد بدن و لرز پس از زایمان بود؟

در بیمارستان، کادر پزشکی مراقب شما هستند، بنابراین اگر احساس لرزش کردید، مشکلتان را به آنها اعلام کنید. به احتمال زیاد، علت این لرزش انطباق بدن با شرایط جدید است، البته در صورتی که تب نداشته باشید. نکته مهم این است که لازم نیست لرزش و سرماپایی ناشی از آن را تحمل کنید. در بعضی موارد، لرزش می‌تواند باعث آسیب به ناحیه برش جراحی شود.

احساس لرزش بعد از زایمان، شبیه به حالتی است که در یک روز برفی با لباس نازک و تابستانی بیرون می‌روید و از شدت سرما لرزیده و لرزش می‌کنید. این نوع لرزش با لرزش همراه با آنفولانزا که تا استخوان‌ها درد می‌کند و نشانگر عفونت است، تفاوت دارد. همچنین، به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت احساس لرزش، حتماً پزشک یا پرستار را آگاه کنید تا نوع لرزش و احتمال عفونت مشخص شود.

در صورتی که تب نداشته باشید، نیازی به نگرانی نیست. لرزش به زودی بر طرف خواهد شد.

چگونه می توان از لرز بعد از زایمان جلوگیری کرد؟

اگر می‌لرزید و دمای بدن شما در حد نرمال است، می‌توانید با استفاده از چند پتو و جوراب اضافی این لرز را تسکین دهید. حتی پس از ترخیص از بیمارستان، می‌بایست درجه حرارت بدن خود را کنترل کرده و به علائم همراه با تب مانند بدن درد یا هر نوع درد دیگری توجه کنید. اینگونه علائم نیازمند تماس فوری با پزشک هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *