0

علت کهیر زدن در کودکان

کهیر زدن کودکان
بازدید 180

یکی از مشکلاتی که ممکن است در کودکان رخ دهد، عارضهٔ کهیر است. کهیر یک مشکل شایع است که معمولاً نیاز به درمانی طولانی ندارد و خود به خود بعد از چند ساعت تا چند روز بهبود می‌یابد. اما شاید کودک بتواند برای ماه‌های متوالی این مشکل را در پوست خود تجربه کند. در این مقاله می‌توانید دربارهٔ کهیر، روش‌های پیشگیری و درمان آن در کودکان بیشتر بدانید.

عارضهٔ کهیر در کودکان چیست؟

کهیر به نواحی متورم و اغلب دارای خاره‌ها روی پوست اطلاق می‌شود. این خاره‌ها می‌توانند در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت ظاهر شوند، اما به خوبی قابل تشخیص و تمایز هستند، به این معنی که یک ناحیه مرکزی کم‌رنگ و متورم و با حاشیه قرمز رنگ محصور شده است.

کهیر یک مشکل رایج است و معمولاً بین چند ساعت تا چند روز باقی می‌ماند، اما این امکان وجود دارد که شما برای ماه‌های متوالی آنها را روی پوست خود تجربه کنید. کهیر قابل واگیرداری نیست، اما ممکن است در سراسر پوست منتشر شود. آنها ممکن است از یک ناحیه از پوست کودک شما ناپدید شوند و سپس در مناطق دیگر ظاهر شوند.

علت به وجود آمدن کهیر در کودکان چیست؟

کهیر زمانی رخ می‌دهد که بدن ماده‌ای به نام هیستامین را آزاد می‌کند. دلایل بروز کهیر بسیار زیاد هستند و ممکن است در شناسایی علت با مشکل مواجه شوید. برخی از دلایل شایع بروز کهیر عبارتند از:

گزش و نیش حشرات:

نیش حشراتی که زهر دارند و گزش غیرزهردار، یکی از علل ایجاد کهیر است. به عنوان مثال، اگر کودک شما آلرژی به زنبور یا مورچه خاصی داشته باشد، ممکن است به واکنشی مانند گزش یا نیش کهیر برخورد کند.

حساسیت به غذا:

ممکن است کودک به علت واکنشی به آنچه خورده است کهیر بزند. غذاهایی که بیشترین احتمال آلرژی را دارند عبارتند از: شیر، تخم پرنده‌ها، بادام زمینی، آجیل‌های درختی مانند بادام، گردو یا گردوی آمریکایی، سویا، گندم، ماهی و صدف‌داران یا سخت‌پوستان. بعضی از افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده موجود در غذا نیز ممکن است باعث بروز کهیر شوند. کودک ممکن است به دلیل آلرژی نسبت به پروتئین موجود در غذا یا به این دلیل که بدنش با ترشح هیستامین به یک ماده شیمیایی موجود در غذا واکنش نشان دهد، کهیر بزند. حتی برخی کودکان تنها از طریق تماس با پوست خود با برخی از غذاها می‌توانند کهیر بزنند، به عنوان مثال وقتی آب توت‌فرنگی روی پوستشان بریزد.

مواد آلرژی‌زا:

اگر کودک شما مثلاً آلرژی به گربه دارد، ممکن است بعد از لمس یک گربه کهیر بزند. حتی کودکان می‌توانند به واکنشی نسبت به مواد آلرژی‌زا موجود در هوا مانند گرده گیاهان کهیر بزنند.

بیماری:

کودک ممکن است به علت سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر عفونی ویروسی کهیر بزند. این کهیرها معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد تا برطرف شوند. در موارد کمتر شایع، کودک ممکن است به علت ابتلا به یک عفونت باکتریایی کهیر بزند.

درجه حرارت:

گاهی اوقات دماهای سرد می‌توانند منجر به بروز کهیر شوند. همچنین، تغییر ناگهانی دمای بدن نیز می‌تواند به مثالی مانند وقتی پوست کودک از سرما گرم می‌شود، باعث بروز کهیر شود.

داروها:

برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و دیگر داروها نیز ممکن است باعث بروز کهیر در کودک شوند.

راه های درمان کهیر در کودکان

اگر فکر می‌کنید که فرزندتان به علت آلرژی به حیوانات خانگی یا گرده‌های موجود در هوا دچار کهیر شده است، بهتر است او را حمام دهید تا به حد امکان ماده‌آلرژی‌زا را از بدنش پاک کنید. گاهی اوقات استفاده از کمپرس سرد یا شستشوی دست و صورت با آب سرد می‌تواند کهیر را تا حدی تسکین دهد. اما باید مراقب باشید که کودکتان بیش از حد سرما نیافتد و آب بسیار سرد نباشد تا کودک را ناراحت نکند. همچنین، می‌توانید از لوسیون کالامین استفاده کنید. با استفاده از یک توپ پنبه، لوسیون کالامین را به صورت ضربه‌ای روی کهیرها بزنید.

یکی از راه‌های درمان کهیر این است که لباس‌های تنگ را در ناحیه‌ای که کهیر رخ داده است، به فرزندتان نپوشانید. اگر کهیرها فرزندتان را ناراحت می‌کند، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید به او دوز مناسبی از آنتی‌هیستامین خوراکی بدهید تا خارش و ورم را کاهش دهید یا نه. اما بهتر است قبل از انجام این کار بدون اجازه پزشک، مشورت کنید.

زمان تماس با اورژانس برای کهیر کودکان

اگر فرزند شما همراه با کهیر، هر کدام از علائم زیر را دارد، باید بلافاصله با خدمات اورژانس تماس بگیرید:

  • علائم تنفسی مانند صدای خس‌خس در سینه یا دشواری در تنفس.
  • ورم صورت یا زبان.
  • بیهوشی یا از دست دادن هوشیاری.
  • دشواری در بلعیدن.
  • سرگیجه یا احساس سبکی در سر یا سرگیجه.
  • در صورت وجود هر یک از این علائم، بهتر است فوراً تماس با خدمات اورژانس بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *