0

علت پوست ریزی سر نوزاد

پوست ریزی سر نوزاد
بازدید 137

وقتی بعضی اوقات مادرها به پزشک متخصص کودک خود مراجعه می‌کنند، از پوست ریزی سر نوزاد خود شکایت می‌کنند و نگرانی خود را بیان می‌کنند. در این شرایط، پزشک معمولاً از اصطلاح “کلاه گهواره” برای توصیف این ناراحتی کودک استفاده می‌کند. ابتدا باید به شما، مادر عزیز، بگویم که کلاه گهواره یک نوع بیماری پوستی است که باعث بروز پوسته‌های چرب و گاهی خشک روی سر نوزاد شما می‌شود. اما باید آرام باشید؛ زیرا این مشکل همراه با خارش یا تغییر رنگ پوست نوزاد رخ نمی‌دهد و شما فقط شاهد آن لکه‌های بزرگ هستید که برطرف کردن آنها کمی دشوار است. در نتیجه، با مطالعه بقیه این مقاله، شما را با روش‌های کاربردی درمان پوسته پوسته شدن سر نوزاد آشنا خواهیم کرد.

پوست ریزی سر نوزاد یا کلاه گهواری به چه معنایی است؟

ابتدا باید به شما بگویم که پزشکان معمولاً برای توصیف این مشکل از اصطلاح‌های “پوست ریزی سر نوزاد”، “کلاه گهواره” یا “سبورئیک پوست سر نوزاد” استفاده می‌کنند. مادرها ممکن است شاهد بروز این مشکل در مناطق خاصی از بدن نوزاد خود باشند. در نهایت، مادرها باید بدانند که این پدیده ممکن است در بخش بالایی سر نوزاد، پیشانی، صورت، پشت گوش‌ها و به خصوص در ناحیه پوشک بچه، زیر بغل و تمام چین‌های پوستی رخ دهد.

علائم اولیه بروز این مشکل در کودک چیه؟

مادران عزیزی که با پوسته پوسته شدن سر نوزاد خود روبرو هستید، بگذارید به شما بگویم که اغلب نوزادان در بازه سنی 2 هفته تا 12 ماه ممکن است به مشکل سبوره سر بیفتند. این مشکل را معمولاً می‌توان براساس علائم ظاهری آن به راحتی تشخیص داد. بروز لکه‌های زرد و چرب که گاهی به قرمزی تغییر می‌کنند، یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بروز این مشکل در نوزادان است. البته، این مشکل همواره از سر نوزاد شروع نمی‌شود. بنابراین، در برخی از نوزادان، این مشکل از ناحیه پوشک و یا سایر قسمت‌های بدنشان آغاز می‌شود.

نشونه‌های ظاهری این مشکل چیه؟

اگر برای شما هم سوالی وجود دارد که چگونه می‌توانید پوست ریزی سر نوزاد را براساس چه علائمی تشخیص دهید، توصیه می‌کنم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. به طور معمول، پوست ریزی سر نوزاد با علائم ظاهری مانند قرمزی و رطوبت بالا در مناطقی از بدن نوزاد که دارای چین و چروک زیاد هستند (مانند گردن و پشت گوش‌ها) همراه است. لکه‌های زردی که حالت چربی دارند نیز شایع است. البته این لکه‌ها ممکن است در بعضی از نوزادان به صورت پوسته‌های خشک روی بدنشان شکل بگیرند. پوسته پوسته شدن بخش‌های خاصی از بدن نوزاد نیز یکی از نشانه‌های رایج این مشکل است. در نهایت، باید بگوییم که علائم این مشکل به قدری واضح است که معمولاً مادران قادر به تشخیص آن می‌باشند. لازم به ذکر است که با وجود ظاهر نا‌مطلوب این مشکل، بیشتر مواقع در کودکان بدون درد و خارش رخ می‌دهد. بنابراین، به عنوان مادر عزیز، در مواجهه با این مشکل، آرامش خود را حفظ کنید.

علت پوسته ریزی سر نوزاد چیه؟

اجازه دهید در پاسخ به این سوال شما بگویم که علت پوسته ریزی سر نوزاد هنوز به طور قطع مشخص نیست. احتمالاً یک ترکیب از عوامل مختلف باعث این اتفاق می‌شود. افزایش چربی در پوست، که به عنوان سبوم شناخته می‌شود و در غدد چربی و فولیکول‌های مو تشکیل می‌شود، همراه با فعالیت یک نوع مخمر به نام مالاسزیا که روی پوست حضور دارد، به عنوان دلایل اصلی بروز این مشکل شناخته می‌شوند.

متخصص چگونه بروز این مشکل در کودک رو تشخیص می‌ده؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردم، روش تشخیص این مشکل به سادگی صورت می‌پذیرد. در واقع، متخصصان می‌توانند با توجه به علائم ظاهری، درماتیت سبورئیک در نوزاد را به راحتی تشخیص دهند. در نظر داشته باشید که نوزادی که به پوسته ریزی سر مبتلا است، به طور کلی سالم است. بنابراین، ما باید صبر کنیم تا این مشکل به طور خودبخودی بهبود یابد، یا در صورت لزوم، به متخصص مراجعه کنیم تا پوسته پوسته شدن سر نوزاد را درمان کنیم.

روش درمان پوسته پوسته شدن سر نوزاد چگونه است؟

به عزیزمان مادران توصیه می‌کنیم به یاد داشته باشند که نیازی به نگرانی بیش از حد درباره بروز این مشکل نیست. به طور عمومی، پوسته پوسته شدن سر نوزاد به طور خودبخودی و با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها از تولد برطرف می‌شود. با این حال، شما می‌توانید برای تسریع درمان، حداقل یکبار در روز سر نوزاد را با یک شامپو ملایم و به آرامی شستشو دهید. برای از بین بردن پوسته‌ها، می‌توانید از یک پارچه نرم، بورس یا مسواک نرم در هنگام شستشو استفاده کنید. اگر پوسته‌ها به راحتی از سر نوزاد پاک نشوند، می‌توانید با استفاده از یک مقدار کم روغن مالی (مانند لوسیون‌های مخصوص نوزادان) به راحتی کنده شدن پوسته‌ها را تسهیل کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *