0

علت عطسه‌های مکرر نوزاد

علت عطسه‌های مکرر نوزاد
بازدید 149

عطسه‌های تکراری در نوزاد بیشتر نگرانی‌های مادران را به وجود نمی‌آورد و ممکن است طبیعی باشد. برخی از عوامل ممکن است برای عطسه وجود داشته باشد، اما مهمترین عامل می‌تواند وجود شیر در مجرای بینی پس از استفراغ نوزاد از بینی باشد. عطسه‌های مکرر نوزاد منجر به نگرانی والدین می‌شود، در حالی که عطسه نوزاد نشان می‌دهد که سیستم حسی او در حال کار است و به رویدادهای اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. عطسه در نوزاد باعث می‌شود مجرای بینی از عوامل تحریک کننده معمولی نجات پیدا کند.

تحریک مجرای بینی در نوزادان به عطسه منجر می‌شود و این نشانه مثبتی است زیرا نشان می‌دهد سیستم عصبی نوزاد در حال کار است و نگرانی ندارد. گاهی هوای خشک و ترشحات مخاطی در بینی می‌تواند علت عطسه در کودکان باشد. علاوه بر این، ویروس سرما خوردگی می‌تواند عامل عطسه در نوزادان باشد، اما هر عطسه ای بدون شکل دلیل سرماخوردگی نیست، زیرا نوزاد با عطسه کردن به ویروس‌ها و میکروب‌ها واکنش نشان می‌دهد.

علت عطسه‌های مکرر نوزاد چیه؟

عوامل طبیعی: عطسه در نوزادان طبیعی است و نیاز به درمان ندارد. عوامل طبیعی عطسه شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند، از طریق بینی نفس می‌کشند و تا حدود ۴ تا ۵ ماهگی قادر به نفس کشیدن از طریق دهان خود نیستند. بنابراین، نوزاد برای تمیز کردن بینی خود باید با عطسه کردن این کار را انجام دهد.
  • به دلیل اینکه بینی نوزادان کوچک است، کانال بینی آنها به سرعت مسدود می‌شود. بنابراین، نوزاد برای تمیز کردن بینی خود نیاز به عطسه کردن دارد.
  • نوزادان تازه متولد شده به دلیل نداشتن توانایی بالا بردن یا خارج کردن محتویات بینی، برای تمیز کردن آن عطسه می‌کنند.

عوامل زمینه‌ای:

  • گاهی عطسه‌های مکرر در نوزادان علت زمینه‌ای دارند که ممکن است به دلیل بیماری نوزاد یا حساسیت نسبت به یک ماده خاص باشد.
  • در ابتدا، کودک با آب و هوای اطراف خود هماهنگی ندارد و خشکی هوا، گرد و غبار و آلودگی هوا می‌تواند عطسه‌های مکرر را در او ایجاد کند.
  • گاهی نوزاد ممکن است حساسیتی به ماده خاصی که در شیر مادر وجود دارد، داشته باشد که منجر به عطسه می‌شود.

چه زمانی عطسه‌های مکرر نوزاد خطرناکه؟

عطسه‌های مکرر در نوزادان، اگر با علائم زیر همراه باشند، نشانه‌ای از بیماری یا مشکل بهداشتی در بدن آنها است.

این علائم عبارتند از:

  • سرما خوردگی: سرما خوردگی با آبریزش بینی، سرفه، بی‌حالی و تب همراه است. گاهی سرما خوردگی می‌تواند علت عطسه در نوزاد باشد.
  • تب: اگر دمای بدن کودک بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد و کودک همزمان عطسه داشته باشد، نشانه‌ای است که کودک به عفونت مبتلا شده است.
  • سرفه با خس خس سینه: اگر کودک عطسه، سرفه و خس خس سینه را در کنار هم تجربه کند، ممکن است به علت آلرژی غذایی یا فصلی باشد و ماده‌های آلرژی‌زا از گلو به بدن کودک وارد شده باشد.
  • سندروم عطسه‌های ناگهانی: اگر مادر در دوران بارداری مواد مخدر مصرف کند یا سیگار بکشد، نوزاد ممکن است به سندروم عطسه‌های ناگهانی مبتلا شود.

درمان‌های خانگی برای عطسه‌های مکرر نوزاد:

استفاده از سرنگ بینی: با استفاده از این وسیله، مخاط بینی کودک بیرون می‌آید و این روش مناسبی برای کاهش عطسه‌های مکرر در نوزاد است. استفاده از سرنگ بینی برای نوزادان کمتر از ۶ ماه بسیار مناسب است.

تامین رطوبت مورد نیاز برای دستگاه تنفسی کودک: هوای خشک باعث تحریک بینی کودک می‌شود و باعث عطسه می‌شود. بهتر است با استفاده از دستگاه بخور که هوا را ترطیب می‌کند، محیطی مناسب برای تنفس بهتر کودک ایجاد شود. با این روش، تنفس نوزاد راحت‌تر می‌شود.

دور نگه داشتن کودک از مواد آلرژی‌زا: آلودگی موجود در هوا بینی نوزاد را تحریک می‌کند و همین باعث عطسه می‌شود. بهتر است مواد آلرژی‌زا از محیط حذف شوند، به ویژه اگر کودک دارای زمینه آلرژی باشد. علائم آلرژی در نوزاد شامل تورم چشم، بی‌خوابی در شب، تیرگی زیر چشم، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم، گرفتگی بینی و سرفه هستند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، ممکن است نوزاد نسبت به گرده‌های موجود در هوا حساسیت داشته باشد. در این صورت، در فصل بهار، بهتر است او را از مناطق سرسبز دور نگه داشت.

چرا نوزادان عطسه می‌کنن؟

تمیز کردن بینی کودک از میکروب‌ها و تحریک کننده‌ها: عطسه‌های مکرر نوزاد باعث می‌شود که بینی او از آلودگی‌های روزانه مانند گرد و خاک، دود و هوای خشک پاک شود.

رفع انسداد بینی در نوزادان: تنفس نوزادان به عملکرد بینی آنها وابسته است. انسداد بینی باعث می‌شود که فرآیند تنفس تحت تأثیر قرار گیرد.

تخلیص مخاط: وقتی نوزاد به دلیل وجود مخاط با گرفتگی بینی مواجه می‌شود، با عطسه کردن این مخاط از بینی آن خارج می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *