0

علت خودزنی کودک چیست؟

علت خود زنی کودک
بازدید 145

هر انسان در طول زندگی خود با برخی پستی‌ها و بلندی‌های فراوان روبرو می‌شود و در این مسیر ممکن است احساسات گوناگونی از شادی و هیجان تا غم و اندوه شدید را تجربه کند. در این بین، برخی افراد وجود دارند که در مواجهه با شرایط سخت، به منظور مقابله با احساسات دردناک یا شدیدی که تجربه می‌کنند، عمدتاً به خود آسیب وارد می‌کنند. این رفتار، که به آن خودآزاری یا خودزنی کودک گفته می‌شود، در واقع برای کنترل یا تسکین احساسات خود استفاده می‌شود. در این مقاله، به شما در مورد علائم هشدار در خصوص خودزنی در کودکان و رفتارهایی که در صورت مشاهده خودزنی یک کودک پنج ساله باید انجام دهید، توضیح می‌دهیم.

هر آنچه که باید درباره خودزنی کودکان بدانید

همانطور که توضیح داده شد، برخی افراد با استفاده از خودآزاری، سعی می‌کنند احساسات خود را کنترل یا متوقف کنند و این روش برای بهبود حالشان به کار می‌رود. اما دلایل خودآزاری کاملاً در اینجا توضیح داده نشده است و افرادی که به این رفتار روی می‌دهند، ممکن است اهداف و دلایل دیگری هم داشته باشند. برخی از این دلایل شامل این می‌شود که برخی افراد، از خودآسیبی استفاده می‌کنند تا به جای احساس پوچی یا بیهودگی، قادر باشند “چیزی را احساس کنند”.

بعضی از افراد، به دلایلی مانند نمایش ناامیدی خود، جستجوی کمک از اطرافیان، تأثیرگذاری بر رفتار دیگران و یا برگشتن افرادی که رفته‌اند، به خود آسیب می‌رسانند.

خودزنی در کودکان دوساله، به عبارتی صدمه وارد کردن به خود به طور کلی، نشانه‌ای است که نشان می‌دهد فرد در شرایط پریشانی و اضطراب عمیق قرار دارد.

آیا خودزنی کودک خطرناک است و نیاز به درمان دارد؟

بله، بر اساس توصیه‌های متخصصین، آسیب به خود باید به جدیت گرفته شود. این کار از یک سو ممکن است به یک عادت یا حتی اعتیاد تبدیل شود و از سوی دیگر، آسیب دیدگی‌های مکرر ممکن است منجر به جراحات جدی، زخمی شدن بخش‌های مختلف بدن، بیماری‌ها و حتی مرگ تصادفی شود.

بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، افرادی که به خود آسیب می‌رسانند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند. بنابراین، شناسایی این اختلال به طور سریع و کمک در حل آن، به سلامتی فرد در آینده ضمانت می‌کند و از وقوع عوارض جبران‌ناپذیر برای او جلوگیری می‌کند. این مسئله به ویژه برای نوجوانان و جوانان اهمیت بسزایی دارد، زیرا آن‌ها کمتر از دیگران در مهارت‌های خودکنترلی برخوردار بوده و بیشتر در معرض خطر خودآزاری قرار می‌گیرند.

خودزنی کودکان چگونه اتفاق می افتد؟

خودزنی کودکان به روش‌های متعددی انجام می‌شود و برخی از این روش‌ها بارزتر و جدی‌تر از سایر آن‌ها هستند. این شیوه‌های خودآزاری عبارتند از:

  • بریدن، خراشیدن پوست، کنده‌کاری بر روی بدن، علامت‌گذاری یا نشانه‌گذاری بر روی بدن
  • کندن دلمه‌های زخم تازه، که این کار مانع از بهبود و التیام آن‌ها خواهد شد
  • کشیدن موها
  • سوزاندن خود یا ایجاد زخم‌های سطحی
  • گاز گرفتن، کبود کردم یا ضربه و آسیب زدن به خود

علائم رفتاری هشداردهنده خودزنی کودک

در صورتی که فرزند شما به خودآزاری مشغول باشد، ممکن است:

  • ممکن است تغییراتی در الگوی خواب و یا رفتار غذاخوردن کودک ایجاد شده باشد.
  • علاقه او به فعالیت‌هایی که معمولاً از آن‌ها لذت می‌برد، کاهش یابد یا به‌طور کلی از دست برود و حتی امکان رفت و آمد با دوستانش را متوقف کند.
  • از انجام فعالیت‌هایی مانند شنا یا هر نوع فعالیتی که نیازمند استفاده از پاها، دست‌ها یا تنه‌اش است، خودداری کند و تنها به پوشیدن لباس‌هایی علاقه نشان دهد که بدن و به‌ویژه دست و پاها را پوشش دهد.
  • از رفتن به مدرسه سرباززده شود یا در محیط مدرسه با کاهش عملکرد مواجه شود.
  • اشیایی مانند تیغ، تیغه‌های استنسیل، فندک و کبریت را پنهان کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *