0

علت خشکی واژن پس از زایمان

خشکی واژن بعد زایمان
بازدید 178

در طول دوران بارداری، بدن شما تغییرات عمیقی را تجربه می‌کند. احتمالاً انتظار دارید که پس از زایمان، تغییراتی در زندگی جنسی خود تجربه کنید. ممکن است کمتر علاقه به رابطه جنسی یا حتی درد در هنگام دخول را تجربه کنید. همچنین، خشکی واژن پس از زایمان نیز یک واقعیت طبیعی است. در یک مطالعه انجام شده در سال 2018 روی 832 زن پس از زایمان، 43 درصد از آنها گزارش دادند که در 6 ماه پس از زایمان خشکی واژن را تجربه کرده‌اند. بنابراین، اگر این مشکل را دارید، بدانید که شما تنها نیستید. در واقع، خشکی واژن پس از زایمان یک مشکل شایع است و بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که این خشکی می‌تواند رابطه جنسی را ناراحت‌کننده یا حتی دردناک کند. اما نگران نباشید، راه‌هایی برای کاهش ناراحتی وجود دارد.

علت خشکی واژن پس از زایمان چیست؟

ممکن است شگفت زده باشید که چرا پس از زایمان خشکی واژن اتفاق می‌افتد، و یکی از دلایل آن هورمون‌های شما است، به خصوص استروژن و پروژسترون. استروژن و پروژسترون اصولاً در تخمدان‌ها تولید می‌شوند. آنها نقش مهمی در بلوغ دارند، از جمله رشد سینه و همچنین تنظیم دوره قاعدگی. همچنین، آنها باعث ایجاد یک لایه داخلی در رحم شما در طول دوره قاعدگی می‌شوند. در صورتی که تخمک بارور شده در این لایه تعبیه نشود، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و لایه رحم در دوره قاعدگی ریزش می‌کند.

در طول دوران بارداری، سطح استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد. به جای ریخته شدن لایه رحم، این لایه به جفت تبدیل می‌شود. جفت نیز شروع به تولید استروژن و پروژسترون می‌کند. پس از زایمان، سطح استروژن و پروژسترون به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در واقع، در عرض 24 ساعت پس از زایمان، به سطح قبل از بارداری بازمی‌گردند. (در دوران شیردهی، بدن شما سطح استروژن را کاهش می‌دهد، زیرا استروژن می‌تواند در تولید شیر اختلال ایجاد کند.) استروژن برای برانگیختگی جنسی اهمیت دارد، زیرا جریان خون را به اعضای تناسلی افزایش می‌دهد و ترشحات واژن را افزایش می‌دهد. کمبود استروژن مسئول بسیاری از علائم پس از زایمان است که زنان تجربه می‌کنند، از جمله خشکی واژن، گرگ‌گفتگی، و تعریق شبانه.

برخی از زنان برای مقابله با این مشکل، از مکمل‌های استروژن استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر از مصرف آن خودداری می‌کنند زیرا خطر ابتلا به سرطان و مشکلات دیگر مانند لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. اگر علاقه‌مند به مصرف یا استفاده از مکمل‌های استروژن مانند قرص، چسب یا کرم واژینال هستید، بهتر است در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود مشورت کنید. در بیشتر موارد، مکمل‌های استروژن به طور موقت به شکل کرم استفاده می‌شوند.

تیروئیدیت پس از زایمان

خشکی واژن پس از زایمان ممکن است ناشی از دو عامل دیگر نیز باشد. یکی از آن‌ها تیروئیدیت است که به التهاب غده تیروئید پس از زایمان اشاره دارد. تیروئید، هورمون‌هایی تولید می‌کند که برای عملکردهای مختلف بدن، از جمله متابولیسم حیاتی، ضروری هستند. با این حال، در هنگام التهاب، تیروئید ممکن است هورمون‌های تیروئیدی را بیش از حد یا کمتر از حد تولید کند. علائم تیروئیدیت پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرزش
  • تپش قلب
  • تحریک پذیری
  • مشکل در خوابیدن
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • حساسیت به سرما
  • افسردگی
  • پوست خشک
  • خشکی واژن

اگر شما یا هر کسی دیگری از این علائم یا هر علامت دیگری رنج می‌برید، ممکن است با دانستن اینکه تنها نیستید، کمی آرامش بیابید. تیروئیدیت پس از زایمان تا 10 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نوع تیروئیدیت پس از زایمان، روش درمان شما را تعیین می‌کند. در صورت تیروئید پرتولید، پزشک ممکن است بتا بلوکرها را برای کمک به کاهش علائم پیشنهاد کند. از طرف دیگر، در صورت کاهش تولید تیروئید، پزشک ممکن است درمان جایگزینی هورمون تیروئید را توصیه نماید. اگر خشکی واژن شما ناشی از تیروئیدیت پس از زایمان باشد، باید به یاد داشته باشید که عملکرد تیروئید به طور معمول در عرض 12 تا 18 ماه برای 80 درصد زنان به حالت عادی بازمی‌گردد.

همه اینها با واژن شما چه می کند؟

زایمان و خشکی واژن پس از زایمان ممکن است نشانگر این باشد که بافت واژن شما نازک‌تر و کشش آن کمتر است و به طور مستعدتری به آسیب می‌شود. همچنین، ممکن است واژن ملتهب شده و باعث سوزش و خارش گردد. به دلیل این تغییرات، مقاربت پس از زایمان ممکن است دردناک باشد و ممکن است خونریزی از واژن تجربه کنید. با این حال، باید به یاد داشته باشید که این علائم پس از بازگشت سطح استروژن به حالت عادی، باید بطور طبیعی برطرف شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *