0

شیردهی و سرماخوردگی

شیردهی و سرماخوردگی
بازدید 114

چگونگی بروز سرماخوردگی در زمان شیردهی و راه‌های جلوگیری از انتقال آن به نوزاد شیرخوار مورد نگرانی بسیاری از مادران قرار می‌گیرد. اما رعایت اقدامات احتیاطی می‌تواند به مادران در مقابله با این وضعیت کمک کند. در صورتی که مادر در دوران شیردهی به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شود، می‌تواند با رعایت نکاتی به شیردهی ادامه دهد و در عین حال اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از نوزاد انجام دهد. بنابراین، پرسش این است که مادران شیرده در صورت ابتلا به سرماخوردگی باید چه کارهایی انجام داده و چه اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

سرماخوردن در دوران شیردهی

وقتی شما در دوره‌ای از زندگی خود قرار دارید که به طور منظم در طول روز شیر به نوزادتان می‌دهید، احساس خوشبختی و رضایتی بزرگ تجربه می‌کنید. با سرد شدن هوا و افزایش شیوع سرماخوردگی، احساس نگرانی طبیعی است، به ویژه برای مادران در دوران شیردهی. با این حال، باید بدانید که هیچ ویروس یا میکروبی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید، اقدامات احتیاطی در برابر انتقال آلودگی را رعایت کنید و شیردهی را ادامه دهید. همچنین، مراقب خودتان باشید و به سرعت بهبود یابید. پس در صورتی که یک مادر شیرده به سرماخوردگی مبتلا شود، چه باید کرد؟

اگر مادر سرما بخورد چه می شود؟

مادران ممکن است در هنگام ابتلا به سرماخوردگی، نگرانی درباره نوزاد شیرخوار خود را تجربه کنند. نگرانی از انتقال ویروس سرماخوردگی از طریق شیر به نوزاد، ممکن است ترسناک به نظر برسد. با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که این نگرانی صحت ندارد. در حقیقت، آنفولانزا، در حالی که می‌تواند از طریق تماس با دست، دهان و یا بینی، از شما به کودک شیرخوار شما منتقل شود، نمی‌تواند از طریق شیر شما منتقل شود. بنابراین، شیردهی به نوزاد در این دوره هیچ ضرری ندارد. با این حال، برخی موارد وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

روش های جلوگیری از انتقال سرما خوردگی مادر به نوزاد

حتماً دستان خود را به طور منظم بشویید!

به طور کلی، باید همواره دستان خود را قبل از شیردهی به نوزاد، بغل کردن او و قبل و بعد از تعویض پوشک، به طور منظم بشویید. شستشوی دستان با آب و صابون باعث جلوگیری از رسیدن ویروس‌ها و میکروب‌های احتمالی به نوزاد می‌شود.

استفاده از ماسک!

هنگامی که نوزاد شیرخوار را در آغوش می‌گیرید، به او شیر می‌دهید، پوشک او را تعویض می‌کنید یا حتی در یک اتاق با او هستید، حتماً از ماسک استفاده کنید. این کار می‌تواند به کاهش خطر سرماخوردگی کودک شما کمک کند.

تعویض مکرر لباس‌ها!

لباس شما ممکن است شامل عرق و ذراتی باشد که از دهان شما خارج می‌شوند. مدت زمان بقای ویروس‌ها روی لباس نسبتاً کوتاه است، اما در هر حال ممکن است اقدامات احتیاطی لازم باشد. تعویض مکرر لباس یک اقدام احتیاطی قوی و موثر در این زمینه است. همچنین، برای خودتان نیز مناسب است همواره لباس تمیز بپوشید.

تهویه محیط را بهبود دهید!

به طور مکرر، اتاق کودک یا هر اتاقی که در آن وقتی با کودک خود هستید را بهبود دهید. تهویه محیط به معنای افزایش سطح اکسیژن در محیط است و از باقی‌ماندن ویروس‌ها در محیط جلوگیری می‌کند. در صورت امکان، می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه هوا نیز استفاده کنید. به خصوص در فصل زمستان و در مناطقی که شرایط آب و هوایی سختی دارد، استفاده از فناوری تصفیه هوا مفید خواهد بود.

از استفاده از سیستم تهویه مطبوع پرهیز کنید!

اگر در فصل تابستان به سرماخوردگی مبتلا هستید، در صورت امکان از سیستم تهویه مطبوع استفاده نکنید و نوزاد شیرخوارتان را به اتاقی که سیستم تهویه مطبوع روشن است، نبرید. هدف در اینجا محافظت از کودک در برابر مکانیسم تهویه مطبوع است که همواره هوای آلوده را در محیط به گردش در می‌آورد، نه جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد! البته در حال حاضر مشاهده می‌شود که فناوری‌های نسل جدید تهویه مطبوع راه‌حل‌های موثری در این زمینه ارائه می‌دهند. با این حال، بهتر است احتیاط کنید.

بوسیدن نوزاد شیرخوارتان را محدود کنید!

متوقف کردن بوسیدن نوزاد شیرخوار برای هر مادری سخت است، اما ممکن است مجبور شوید مدتی این موضوع را تحمل کنید. بنابراین، نوزاد را نبوسید تا از انتقال ویروس سرماخوردگی به وی آلوده نشود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *