0

شب ادراری کودکان

شب ادراری
بازدید 130

شب ادراری کودک یکی از چالش‌های بزرگ برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. این مشکل ممکن است برای بسیاری از بچه‌ها رخ دهد و مدت‌ها هم ادامه داشته باشد. در این مقاله، قصد داریم در مورد شب ادراری کودک توضیحاتی را به شما ارائه دهیم و راه‌حل‌های مناسبی را نیز در اختیارتان قرار دهیم.

اختلال شب ادراری چیست؟

همانطور که اشاره شد، اختلال شب ادراری کودک یک مشکل شایع است و در بیشتر موارد نگران کننده نیست. آمارها نشان می‌دهد که حدود 5 میلیون کودک در آمریکا با این مشکل روبرو هستند. کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالی یاد می‌گیرند که از توالت استفاده کنند. با این حال، تا سن ۳ سالگی، تقریباً 40٪ از کودکان خود را در شب خیس می‌کنند. علت دقیق تفاوت در شب ادراری بین کودکان مشخص نیست. در سن ۵ تا ۶ سالی، تقریباً 85٪ از کودکان مشکل شب ادراری را ندارند و رختخواب خود را خیس نمی‌کنند. با این حال، در بعضی از بچه‌ها، ممکن است این مشکل تا سن ۱۰ تا ۱۲ سالی هم ادامه داشته باشد.

اگر کودک شما تا به حال با مشکل شب ادراری مواجه نشده بود و ناگهان این اختلال شروع شده است، مناسب است به پزشک مراجعه کنید. برخی اوقات استرس یا مشکلات خاص می‌توانند باعث بروز شب ادراری شوند.

علائم شب ادراری کودکان

بعضی از نشانه‌ها که ممکن است در کودکان مبتلا به اختلال شب ادراری مشاهده شوند، شامل موارد زیر می‌شود:

الگوی نشستن خاص

بعضی از بچه‌ها ممکن است به حالت دو زانو بنشینند، زانوها و پاها را در هم پیچانده یا روی پاشنه‌های پا بنشینند. این الگوهای نشستن ممکن است نشانه‌های وجود مثانه حساس باشند و کودکی که این علائم را دارد، معمولاً از شب ادراری رنج می‌برد.

لباس کودک

کودکانی که به اختلال شب ادراری مبتلا هستند، ممکن است شلوار یا شورت نم دار داشته باشند.

وجود علائم مشابه در خواهر و برادرها

در برخی موارد، خواهر و برادرهای کودکان مبتلا به اختلال شب ادراری هم ممکن است به علائم مشابهی دچار شوند.

لازم به ذکر است که این علائم نمی‌توانند به تنهایی برای تشخیص دقیق اختلال شب ادراری کودک استفاده شوند. در صورتی که کودک شما با این مشکل مواجه است، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص و درمان صحیح را برای فرزندتان در نظر بگیرد.

راه های درمان اختلال شب ادراری کودک

می‌تونین از راهکارهایی که در ادامه مقاله اشاره کردیم،برای درمان اختلال شب ادراری کودک کمک بگیرین:

آموزش توالت‌ رفتن برای درمان شب ادراری

می‌توانید با شروع آموزش توالت رفتن به کودک، از طریق کارتون، شروع کنید. بهتر است از توالت فرنگی‌های مخصوص کودکان استفاده کنید. این آموزش می‌تواند شامل توضیح درباره استفاده صحیح از توالت قبل از خواب و در طول شب باشد. ممکن است نیاز باشد که چندین بار خودتان هم فرزندتان را همراهی کنید.

تنظیم زمان دفع مایعات

محدود کردن مصرف مایعات در ساعت‌های نزدیک به خواب کودک می‌تواند در کنترل شب ادراری موثر باشد. اما باید توجه داشت که بچه‌ها نیاز به مقدار کافی مایعات در طول روز دارند و این موضوع باید به درستی مدیریت شود.

ایجاد الگوی خواب منظم

برنامه‌ریزی خواب منظم و ایجاد الگوی خواب به کودک کمک می‌کند تا به مرور زمان با توجه به الگوی خواب خود، مثانه‌اش را کنترل کند.

تشویق و پاداش

تشویق و پاداش برای خشک ماندن رختخواب در طول شب می‌تواند بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای هر شبی که رختخواب فرزندتان خشک باقی می‌ماند، یک جایزه کوچک یا پاداشی را در نظر بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *