0

سردرد در بارداری

سردرد در بارداری
بازدید 130

در این مقاله میخوایم درمورد انواع سردرد در بارداری صحبت کنیم. علل دچار شدن زنان باردار به انواع سردرد مختلفه. دو سوم این سردردها علت‌های اولیه ( بیشتر از 90 درصد از نوع میگرن) دارن و علل ثانویه برای یک سومیه که باقی می‌میونه. 50 درصده علل ثانویه می تونه از بیماری‌های فشارخون ‌باشه. تغییرات هورمونی یکی از علت‌های سردرد میگرنی در بارداریه. در ادامه این مقاله شما عزیزان رو با انواع سردرد در بارداری آشنا میکنیم.

انواع سردرد در بارداری

در این بخش، قصد داریم درباره انواع سردرد در دوران بارداری صحبت کنیم. اگر میخواهید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید، با ما همراه باشید.

سردرد استرسی

یکی از انواع سردرد در دوران بارداری، سردرد استرسی یا تنشی است که جزو شایع‌ترین نوع سردردها محسوب می‌شود. این نوع سردرد با سفتی عضلانی و درد خفیف همراه است. اگر با این نوع سردرد مواجه شدید، تهوع و اختلالات عصبی نخواهید داشت، زیرا این علائم به عنوان علائم این نوع سردرد شناخته نمی‌شوند. زنانی که در دوران بارداری خود سردرد استرسی یا تنشی تجربه می‌کنند، می‌توانند با استراحت، ماساژ، کمک به یخ یا حرارت، مصرف آرام‌بخش‌های خفیف و استفاده از داروهای ضد التهابی، درد خود را کاهش دهند. اما اگر سردرد شما بسیار شدید است و با هیچ یک از روش‌های فوق قابل کنترل نیست، لازم است که به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شوید.

سردرد خوشه ای

یکی دیگر از انواع سردرد در دوران بارداری، سردرد کلاستر یا خوشه‌ای است که شدت آن به حاملگی بستگی ندارد. در صورتی که این نوع سردرد به مرحله حاد برسد، پزشک برای درمان آن، اکسیژن صد درصد و سوماتریپتان تجویز می‌کند. سردرد کلاستر جزو سردردهای نادر است و از علائم آن می‌توان به درد شدید یکطرفه در صورت و چشم‌ها اشاره کرد. این نوع سردرد ممکن است در دوران کودکی شروع شده و در دوران نوجوانی به اوج خود برسد. با گذشت زمان و بزرگ شدن، تعداد و شدت این سردردها کاهش می‌یابد.

سردرد میگرنی

احتمال ابتلا به میگرن در زنان باردار در سه ماهه اول بارداری، حدود 2 درصد است. اگر زنان باردار در این دوره میگرن داشته باشند، میتوانند درمانی برای کنترل میگرن خود در دوران بارداری دریافت کنند. بعضی اوقات در دوران بارداری، میگرن با اورا (یک نوع اختلال گذرا در حرکت، حسی و دیداری) همراه می‌شود. اگر در دوران بارداری هر یک از عوارض فوق را تجربه کردید، این ممکن است نشانگر شروع سردرد میگرن باشد. زنانی که قبل از بارداری خود میگرن با علائم مشخص آن را داشته‌اند، در دوران بارداری نیز ممکن است با نوعی از سردرد همراه با علائم دیگر مواجه شوند. اگر علائم عصبی جدیدی تجربه کردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. در گذشته، پزشکان فکر می‌کردند که سردرد میگرن برای مادر و جنین خطری ندارد؛ اما امروزه این نظریه رد شده است.

انواع سردرد در دوران بارداری منجر به افزایش خطر پره اکلامپسی، پره‌ترم لیبر، اختلالات قلبی عروقی مانند سکته مغزی ایسکمیک و هایپرتانشن بارداری می‌شوند. میگرن نیز خطر سکته مغزی را 16 برابر افزایش می‌دهد. همچنین، این نوع سردرد خطر انفارکتوس میوکارد (آسیب قلبی عروقی) را 5 برابر، بیماری قلبی را 2 برابر، مسمومیت حاملگی را 2 برابر و ترومبوآمبولی را 2 برابر افزایش می‌دهد. در سال 2013، انجمن بین‌المللی سردرد، میگرن را بر اساس سیر زمانی و وجود یا عدم وجود اورا به دو نوع تقسیم کرده است.

انواع سردرد میگرنی

  • میگرن بدون اورا یا همان میگرن شایع، یکی از نوع‌های سردرد در دوران بارداری است که علائم خاص خود را دارد. این نوع سردرد بیشتر به عنوان میگرن بی‌همراهی (بدون اورا) شناخته می‌شود. تهوع، استفراغ و حساسیت نسبت به نور از جمله علائم مشترک این نوع سردرد هستند که همراه با سردرد یک‌طرفه و ضربان دار است.
  • میگرن با اورا یا همان میگرن کلاسیک، یکی دیگر از نوع‌های سردرد در دوران بارداری است. یکی از علائم رایج این نوع سردرد، لکه‌های بینایی یا توهمات بینایی است که بسیاری از زنان باردار با این علائم روبرو می‌شوند. در صورت تجربه هر یک از این علائم، مناسب است به موقع دارو مصرف کنید، زیرا مصرف به موقع دارو می‌تواند از بروز سردردهای سبک جلوگیری کند. سردرد در دوران بارداری یکی از نشانه‌های خطر مسمومیت حاملگی است. در صورت مشاهده علائمی مانند ورم یا افزایش فشار خون در دوران بارداری، بهتر است به زودی به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. در صورت عدم مراجعه به پزشک، ممکن است به تشنج بیفتید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *