0

رژیم غذایی وگان در بارداری

رژیم وگان بارداری
بازدید 145

بارداری نیازمند مراقبت‌های خاصی است. بعضی اوقات زنان باردار به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند در این دوران رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند. یکی از مواردی که برای این افراد سوالاتی را به دنبال دارد، رژیم غذایی وگان در بارداری است. به عنوان مثال، آیا رژیم غذایی در بارداری امکان‌پذیر است؟ چه تأثیری می‌تواند رژیم وگان بر جنین داشته باشد؟ همچنین، برخی از افراد نگران می‌شوند که ممکن است مواد غذایی مورد نیاز برای رشد صحیح جنین به او نرسد و او ضعیف شود. برای پاسخ به این سؤالات، با ما همراه باشید.

رژیم غذایی وگان چیه و چه خصوصیاتی داره؟

احتمالاً تا به حال با نام رژیم غذایی وگان آشنا بوده‌اید یا از فواید آن آگاه هستید. رژیم وگان به معنای رژیم گیاه‌خواری است، که در آن فرد به جای مصرف گوشت، تمامی فراورده‌های حیوانی را از رژیم خود حذف می‌کند. برخی از افراد بر اساس شرایط خود، رژیم‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. رژیم گیاه‌خواری یا وگان یکی از رژیم‌های متداول است. در این نوع رژیم، فرد نه تنها گوشت نمی‌خورد، بلکه همه محصولات حیوانی مانند لبنیات و تخم مرغ و … را نیز از رژیم خود حذف می‌کند. حالا می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا این رژیم غذایی در دوران بارداری قابل اجرا است یا خیر؟ عوارض و فواید رژیم وگان را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا مناسب برای این دوران است یا خیر.

فواید رژیم وگان در بارداری

مناسب است در ابتدا فواید رژیم وگان را در شرایط عادی بررسی کنیم تا ببینیم چرا افراد زیادی به سوی این رژیم تمایل دارند. گیاهان منابعی غنی از ویتامین‌های مفید هستند و به بدن کمک می‌کنند تا پاکسازی شود. به همین دلیل است که تلاش می‌شود از گیاهان در وعده‌های غذایی مختلف استفاده شود. لاغری و تناسب اندام، سلامت قلب، کنترل دیابت و موارد مشابه از جمله فوایدی هستند که رژیم وگان دارد. ممکن است برخی از زنان باردار با مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا اضافه وزن روبرو باشند؛ اما مهم است بدانند جنین برای رشد به مواد غذایی مغذی و متنوع نیاز دارد و زن باردار نباید این موضوع را نادیده بگیرد. هرچند مواد غذایی گیاهی غنی از ویتامین هستند؛ اما احتمالاً نتوانند در بارداری تمام نیازهای جنین را تأمین کنند.

عوارض رژیم غذایی وگان و تأثیرش در بارداری

اگرچه ممکن است در شرایط عادی، عوارض رژیم غذایی وگان را با استفاده از مکمل‌های غذایی تسکین داد؛ اما بعضی از مکمل‌ها ممکن است در دوران بارداری نتوانند نیازهای مادر و جنین را برآورده کنند. جنین نیازمند افزایش وزن است و برای این منظور، مصرف گوشت‌های مختلف توسط مادر بسیار حائز اهمیت است. گوشت‌های مختلف حاوی مقادیر قابل توجهی آهن هستند که برای سلامت جنین بسیار اهمیت دارد.

یکی از عوارض رایجی که معمولاً در بارداری برای رژیم غذایی وگان مطرح می‌شود، کم وزنی جنین است. ویتامین‌هایی مانند B12 اصلاحاً در محصولات حیوانی و گوشت یافت می‌شوند. این ویتامین برای رشد مغز کودک بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود. برخی از اسیدهای چرب امگا 3 برای جنین بسیار ضروری هستند که در رژیم غذایی وگان به طور کامل موجود نیستند. DHA یکی از اسیدهای چرب است که در روغن ماهی یافت می‌شود. اگر این ماده به جنین نرسد، رشد مغز و چشم‌های جنین ممکن است مشکل داشته باشد. مواد زیادی وجود دارند که به طور اختصاصی در گوشت و محصولات حیوانی یافت می‌شوند، بنابراین بهتر است حتی برای مدتی هم که ممکن است، از این رژیم غذایی خودداری کنید تا به سلامت فرزندتان اهمیت بدهید.

رژیم غذایی وگان در بارداری آری یا خیر!

پس از بررسی فواید و عوارض رژیم غذایی وگان در بارداری، ممکن است به خود بپرسید که برخی افراد به سبک زندگی این رژیم عادت کرده‌اند و نمی‌توانند از آن جدا شوند. حال سوال این است که این افراد باید در شرایط بارداری چه کنند؟ اگرچه به طور کلی توصیه نمی‌شود که در بارداری از رژیم غذایی وگان استفاده شود، اما هر مشکلی راه حلی دارد. افرادی که به هر دلیلی مجبور هستند رژیم وگان را در هر شرایطی رعایت کنند، باید تحت نظر پزشک بارداری خود قرار بگیرند. از ابتدای بارداری باید به پزشک خود اعلام کنید که از رژیم غذایی وگان استفاده می‌کنید. باید توجه داشت که برخی مواد مغذی ممکن است در گیاهان وجود نداشته باشند یا مقدار آن‌ها بسیار کم باشد. با این وجود، این مواد برای رشد جنین ضروری هستند.

اشخاصی که قصد دارند در دوران بارداری از رژیم غذایی وگان استفاده کنند، باید مکمل‌هایی را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند. به عنوان مثال، باید مصرف ویتامین‌هایی مانند B12 را بیشتر از افرادی که رژیم غذایی وگان ندارند، در نظر بگیرند. همچنین، باید مکمل‌های دیگری مانند امگا 3، آهن، روی، منیزیم، ید و غیره را طبق دستور پزشک مصرف کنند تا نگرانی درباره رشد فرزند خود را نداشته باشند. همچنین، باید به خاطر داشت که برای افزایش وزن جنین، می‌توانند از مختلف کربوهیدرات و پروتئین‌های گیاهی استفاده کنند تا جنین وزن مورد نیاز خود را در طول این رژیم غذایی در دوران بارداری بدست آورند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *