0

دقت به وزن‌گیری نوزاد

وزن نوزاد
بازدید 171

تغذیهٔ مناسب برای رشد فیزیکی و عقلانی کودکان بسیار اهمیت دارد. پس از تولد نوزاد، افزایش وزن و رشد وزن او نیازمند نظارت دقیق یک پزشک متخصص اطفال است تا والدین بتوانند با توجه به اطلاعات دریافتی، بهبود رشد و سلامتی کودک را تضمین کنند. در این مقاله، با زمانبندی وزن‌گیری نوزاد، اهمیت افزایش وزن، تغییرات وزن در چند هفته اول پس از تولد، تشخیص وزن‌گیری کافی در نوزادان و مواردی که نیازمند مراجعه به پزشک می‌باشند، آشنا خواهید شد.

چه زمانی کودک خود را وزن کنیم؟

پس از زایمان، کودک شما توسط پزشک یا پرستار در بیمارستان هنگام تولد و تا زمان حضور در بیمارستان، هر ۲۴ ساعت یک بار وزن‌گیری می‌شود. پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان، در ۴۸ ساعت اول، مراجعه به پزشک اطفال برای ارزیابی وزن نوزاد توصیه می‌شود. علاوه بر این، برای مراقبت اولیه و ضروری نوزاد، معمولاً در روزهای اول تا سوم پس از ترخیص از بیمارستان و سپس در فاصله ۱۰ تا ۱۴ روزگی و همچنین در ۲۸ روزگی بعد از تولد، به پزشک مراجعه کرده و وزن کودک را اندازه‌گیری می‌کنید، همانطور که در مورد یک نوزاد سالم معمول است.

در صورتی که کودک شما با عوارضی مانند کاهش ناگهانی وزن یا زردی مواجه شود، ممکن است در چند هفته اول نیاز به مراجعات بیشتری به پزشک اطفال داشته باشید. همچنین، حتی در حالت عادی و طبیعی، برای بررسی وزن کودک در سال اول زندگی و پس از دوران نوزادی، مراجعه به پزشک کودکان ماهیانه یک بار ضروری است. این اندازه‌گیری‌ها در تمامی مراقبت‌های بعدی در سال اول زندگی کودک ادامه خواهد داشت و نتایج آنها در نمودار رشد کودک ثبت می‌شود.

وزن گیری نوزاد چقدر اهمیت دارد؟

بررسی وزن و اهمیت آن در کودکان، علاوه بر تعیین وضعیت سلامت آنها، به علت این است که وقتی سرعت وزن‌گیری کودک مناسب نباشد، ممکن است عارضه‌ای به نام ناتوانی در افزایش وزن یا اختلال در رشد تشخیص داده شود. این مشکل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که کودک به خوبی تغذیه نشود و بدن او نتواند مواد مغذی را جذب کند یا به آنها استفاده کند. دلایل این امر ممکن است شامل مشکلات تغذیه‌ای، مشکلات گوارشی، بیماری‌های ارثی مانند فیبروزیستیک و یا عوامل دیگری باشد که نیازمند مراجعه به یک پزشک متخصص است. بنابراین، توصیه می‌شود به وزن‌گیری مناسب نوزاد خود با جدیت پرداخته و در صورت وجود هرگونه نگرانی، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

بررسی کاهش و یا افزایش وزن نوزاد

بیشتر نوزادان سالم و بدون مشکلات، به عنوان نوزادان فول‌ترم که در زمان معینی به دنیا می‌آیند، در روزها یا هفته‌های اول زندگی خود، میان پنج تا نه درصد از وزن تولد خود را از دست می‌دهند. کاهش وزن اولیه به این دلیل رخ می‌دهد که نوزادان در زمان تولد مایعات اضافی در بدن خود دارند که پس از تولد دفع می‌شود. این اتفاق طبیعی است و نباید نگرانی ایجاد کند، مگر آنکه کودک بیش از ۱۰ درصد از وزن تولد خود را از دست دهد. نوزاد بعد از یک هفته احتمالاً دوباره شروع به افزایش وزن خواهد کرد و در حدود دو هفته به وزن تولد خود یا بالاتر از آن رسیده خواهد شد. ممکن است متوجه شوید که نوزادتان در بازه زمانی هفت تا ۱۰ روز پس از تولد، تمایل به خوردن شیر در وعده‌های بیشتری دارد یا در هر وعده، مدت زمان بیشتری را برای خوردن شیر صرف می‌کند. این نیز یک اتفاق طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر در یک یا دو هفته اول پس از تولد هرگونه نگرانی درباره وزن نوزاد وجود دارد، پزشک با مراجعه به مطب، تغییرات وزنی او را با دقت پیگیری می‌کند و احتمالاً از شما می‌خواهد که او را به طور مرتب برای اندازه‌گیری وزن مراجعه دهید. علاوه بر این، پزشک درباره چگونگی تغذیه بیشتر نوزاد، توصیه‌های ویژه‌ای ارائه خواهد کرد و به شما می‌گوید که در صورت مشاهده هر گونه علائم خاص، باید با او تماس بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *