0

درمان ریزش مو پس از زایمان

ریزش مو پس از زایمان
بازدید 174

با نزدیک شدن به تاریخ مقرر برای زایمان کودکتان، احتمالاً با شوق و شور منتظر دیدار با نوزاد کوچکتان هستید. اما یک مسئله وجود دارد که شاید به آن فکر نکرده باشید: ریزش موهایی که در طول دوران بارداری پرپشت و درخشان شده بودند! بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که بارداری باعث افزایش ضخامت موها می‌شود و ریزش موها ناشی از استرس تولد نوزاد نیست. در اینجا درباره رویدادهایی که ممکن است به موهای شما در طول دوران بارداری رخ دهد، و همچنین چه چیزی پس از زایمان برای شما منتظر است و چه اقداماتی می‌توانید برای درمان ریزش موها پس از زایمان انجام دهید، صحبت خواهیم کرد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و پس از زایمان

در طول دوران بارداری، سطح هورمون‌های شما به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. یکی از اولین تغییراتی که در طول بارداری رخ می‌دهد، افزایش هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG است. این همان هورمونی است که در آزمایش بارداری اندازه‌گیری می‌شود و افزایش سطح آن نشان می‌دهد که شما باردار هستید. همچنین، بارداری باعث افزایش سطح هورمون‌های دیگر از جمله استروژن، پروژسترون، اکسی‌توسین و پرولاکتین می‌شود. در طول بارداری، حجم خون شما نیز افزایش می‌یابد و در زمان زایمان، حجم خون شما تا ۵۰ درصد بیشتر از حجم طبیعی است.

بلافاصله پس از تولد نوزاد، سطح چند هورمون شما، از جمله استروژن و پروژسترون، به سرعت کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها در طی ۲۴ ساعت اولیه پس از تولد نوزاد، تقریباً به سطح طبیعی قبل از بارداری باز می‌گردند، با این حال، سطح هورمون پرولاکتین بالا تا زمانی که شما از سینه خود به نوزاد خود شیر می‌دهید، حفظ می‌شود.

همچنین، حجم خون شما پس از زایمان کاهش می‌یابد، اما این کاهش به طور تدریجی تر اتفاق می‌افتد و تا چند هفته پس از تولد نوزاد به حالت عادی بازمی‌گردد.

هورمون ها چگونه بر روی موهای شما تأثیر می گذارند؟

هورمون‌ها عامل اصلی تغییرات موی شما در طول بارداری و ریزش موی پس از زایمان هستند. در طول دوران بارداری، سطوح بالای هورمون استروژن به طور قابل توجهی از ریزش مو جلوگیری می‌کند. به طور معمول، موهای شما هر روز به مقداری کمی ریزش می‌کنند. اما در طول بارداری، ریزش موی شما کاهش می‌یابد. این تأثیر با افزایش حجم و گردش خون در بدن شما ترکیب می‌شود، که همه این عوامل باعث می‌شوند موهای شما در دوران بارداری و پیش از بارداری کمتر از حد معمول ریزش کنند.

بنابراین پس از تولد نوزاد و کاهش سطح هورمون‌های شما، ریزش بیشتری از حالت عادی در موهای شما اتفاق می‌افتد تا زمانی که موهای جدیدی جبران زمانی که در طول بارداری ریزش کرده‌اند، رشد کنند. البته، حجم کلی ریزش موی شما احتمالاً بیشتر از میزانی که در طول ۹ ماه گذشته ریزش داشته‌اید نیست، و فقط به دلیل اتفاق افتادن یکباره، به شدت و بیش از حد به نظر می‌رسد.

ریزش مو پس از زایمان ممکن است در هر زمانی پس از تولد نوزاد رخ دهد و گاهی تا یک سال هم ادامه دارد. این مشکل معمولاً در حدود ۴ ماهگی به اوج خود می‌رسد، بنابراین اگر فرزند شما چند ماهه است و هنوز ریزش مو دارید، این به این معنی نیست که زمان نگرانی فرارسیده است!

بهترین درمان ریزش مو پس از زایمان

از آنجا که نازک شدن موهای شما پس از پایان دوران بارداری امری طبیعی است، اگر این موضوع برای شما نگرانی ایجاد نمی‌کند، نیازی به درمان آن ندارید. متأسفانه، تاکنون هیچ روشی برای جلوگیری یا کاهش ریزش مو پس از زایمان کشف نشده است. با این حال، اگر ریزش مو برای شما اذیت کننده است، روش‌های درمانی وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید تا موهایتان را بهبود بخشید و سالم‌تر و پرتر نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *