0

حالت های صحیح نشستن نوزاد

مراحل نشستن نوزاد
بازدید 146

به طور کلی، نوزادان و کودکان عادت دارند در شکل W بنشینند. این نوع نشستن می‌تواند مشکلات جدی در منطقه پا و لگن ایجاد کند. در حقیقت، نشستن در وضعیت W به دلیل ایجاد فشار زیاد بر روی منطقه باسن و لگن، می‌تواند منجر به مشکلات زیادی مانند کم توسعه استخوانی در ناحیه کودک، انحراف از مسیر طبیعی رشد استخوان‌ها و مشکلات در منطقه کمر و لگن شود. این مشکلات ممکن است در آینده به عواقب جدی‌تری مانند شکل غیرطبیعی استخوان‌ها و دردهای مزمن در منطقه پشتی منجر شوند.

بنابراین، والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که از نشستن در حالت W اجتناب کنند و به جای آن از حالت‌های دیگری برای نشستن استفاده کنند. به عنوان مثال، نشستن در حالتی که باسن به سمت عقب باز نشود و ساق‌ها به صورت عمودی و استوار به جلو خم نشوند. والدین می‌توانند از بازی‌ها و فعالیت‌هایی بهره ببرند که عضلات پا و لگن را تقویت کنند.

اگر به وضعیت نشستن کودکان خود شک دارید یا علائمی از درد یا عدم راحتی در ناحیه پا و لگن مشاهده می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات محتمل را بررسی کند و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات احتمالی در آینده ارائه دهد. در ادامه این مقاله، همراه ما باشید تا چندین نمونه از پوزیشن‌های صحیح نشستن نوزاد را به شما آموزش دهیم.

پوزیشن نشستن نوزاد به شکل استوار، از پوزیشن‌‏های صحیح نشستن نوزاد است

نشستن به شکل استوار یکی از پوزیشن‌های صحیح نشستن برای نوزادان است. در این حالت، نوزاد با استفاده از عضلات پشتی خود، روی باسن نشسته و سرش به صورت متعادل و استوار قرار می‌گیرد. این نوع نشستن برای نوزادانی که توانایی حفظ تعادل خود را دارند و از عضلات سر و گردن قوی برخوردار هستند، مناسب است.

در این پوزیشن، مهمترین نکته این است که نوزاد به آرامی و راحتی نشسته باشد و فشار غیرطبیعی روی بخش‌های مختلف بدنش وجود نداشته باشد. سرش باید متعادل و استوار باشد و چشمانش به سمت جلو یا به سمت فعالیتی که در حال انجام آن است، تمرکز داشته باشد. این حالت نشستن به کودک امکان حرکت و انجام فعالیت‌هایی مانند بازی را می‌دهد که برای تقویت عضلات آن ضروری است.

نشستن به همراه داشتن تکیه گاه، یکی از پوزیشن‏‌های صحیح نشستن نوزاد

در این حالت، کودک روی باسن نشسته و با استفاده از یک کوسن یا پشتیبانی، جای راحتی را در اختیار دارد. به این ترتیب، می‌تواند به صورت متعادل و راحت بنشیند بدون اینکه نیازی به حفظ تعادل خود داشته باشد. این وضعیت به نوزاد احساس امنیت می‌دهد و می‌تواند محیطی راحت را برای او فراهم کند، به ویژه اگر هنوز توانایی حفظ تعادل را نداشته باشد. باید به خاطر داشته باشید که تکیه گاهی که استفاده می‌کنید، مناسب باشد تا فشار زیادی به بدنش وارد نشود.

نشستن با پایین زدن ساق‏ها رو به عنوان پوزیشن‏ صحیح نشستن نوزاد فراموش نکنید

در این حالت، ساق‌های نوزاد کمی به سمت زمین خم می‌شوند، به عبارتی کف پاها کمی به عقب می‌روند. همچنین، سر و بدنشان کمی به سمت جلو خم می‌شود. این حالت برای کودکانی مناسب است که عضلات پشتی بدنشان قوی‌تر از عضلات جلویی آنها هستند، به این معنی که آنها به خوبی می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند.

این حالت به کودک اجازه می‌دهد تا به راحتی بنشیند بدون اینکه نیازی به حفظ تعادل خود داشته باشد. باید به این نکته توجه کرد که این حالت همچنان به کودک امکان حرکت و فعالیت در محیط اطرافش را می‌دهد و فشار زیادی به بدنش ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب، او می‌تواند بازی کند و لذت ببرد بدون اینکه نگران حفظ تعادل خود باشد.

برای آموزش صحیح نحوه نشستن به کودک می‏تونید از مراحل زیر کمک بگیرید

تشویق به فعالیت‌های ورزشی و جسمانی: به کودکان خود تشویق کنید تا فعالیت‌های ورزشی مختلف مانند دوچرخه‌سواری، شنا و بازی‌های فضای باز را انجام دهند. این فعالیت‌ها علاوه بر تقویت عضلات، به کودکان کمک می‌کنند تا تعادل و استقامت جسمانی را یاد بگیرند.

  • ماساژ عضلات: با ارائه ماساژ به عضلات کمر و پا، می‌توانید این نواحی را تقویت کنید.
  • تغییر الگوی نشستن: اگر کودک به الگوی نشستن به شکل W عادت کرده است، می‌توانید به او یادآوری کنید که الگوی نشستن خود را تغییر دهد.
  • استفاده از صندلی مناسب: برای کودکانی که نمی‌توانند به شکل صحیح روی زمین بنشینند، صندلی مناسبی تهیه کنید و از آنها بخواهید روی صندلی بنشینند.

جمع بندی

نشستن در پوزیشن‌های صحیح می‌تواند به جلوگیری از ایجاد مشکلات مفصلی و حرکتی در بدن کودک شما در آینده کمک کند. ما به شما یادآوری می‌کنیم که بدترین نوع نشستن برای کودکان، شکل W است و بهتر است بلافاصله با پوزیشن صحیح جایگزین شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *