0

تنگی نفس در بارداری (Shortness of breath in pregnancy)

تنگی نفس مادر در بارداری
بازدید 166

تنگی نفس یک وضعیت است که در آن مادر قادر به تنفس آسان نمی‌باشد. اگر چنین شرایطی رخ داد، نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید. اغلب مادران، به ویژه در سه ماهه دوم بارداری، این وضعیت را تجربه می‌کنند. تنگی نفس در دوران بارداری به گونه‌ای است که مادر حتی با راه رفتن در یک اتاق، نفس نفس می‌کشد و احساس می‌کند وزنه‌برداری شدیدی را انجام داده است. در ادامه این مقاله، به شما توضیح خواهیم داد که تنگی نفس در بارداری از کجا شروع می‌شود و آیا تنگی نفس در بارداری نشانه‌ای از جنسیت جنین (پسر یا دختر) است یا خیر.

تنگی نفس در بارداری نشانه چیست؟

تنگی نفس در دوران بارداری دارای دو دلیل است و ممکن است در هر مرحله‌ای از بارداری رخ دهد، اما بیشترین احتمال بروز آن در سه ماهه دوم است. وقتی تنگی نفس در اوایل بارداری رخ می‌دهد، بیش از سایر زمان‌ها، مادر را نگران می‌کند. توضیح ساده آن این است که مادران باردار نیاز به مقدار بیشتری از اکسیژن دارند و این نیاز منجر به تنگی نفس یا نیاز به تنفس بیشتر می‌شود. هورمون‌های بارداری نیز در این مورد تأثیری ندارند، اما سطوح بالاتر پروژسترون در سه ماهه دوم اثری بر ریه‌ها و مرکز تنفسی مغز دارد. به طور معمول، هورمون‌های بارداری در سه ماهه دوم باعث بروز تنگی نفس می‌شوند.

تنگی نفس در هفته 31 بارداری ممکن است دوباره به وجود آید و این بار فشاری که به ریه‌ها وارد می‌شود، عامل اصلی آن است. به طوری که اندازه رحم به حدی بزرگ می‌شود که فشاری بر روی ریه‌ها ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود تنفس برای مادر دشوار شود. به طور همزمان به نظر می‌رسد که شما در عرض یک دقیقه نفس بیشتری می‌کشید. این یکی از راهکارهای شگفت‌انگیز بدن در دوران بارداری برای تأمین اکسیژن مورد نیاز جنین است. البته، عواملی مانند کم‌خونی و آسم نیز می‌توانند علت‌های دیگری برای بروز تنگی نفس باشند.

تنگی نفس در بارداری و جنسیت جنین

تنگی نفس در بارداری و تعیین جنسیت جنین هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اگر با تنگی نفس در دوران بارداری مواجه شده‌اید، نباید به این فکر بیفتید که حالا جنین دختر است یا پسر! در واقع، تنگی نفس در بارداری یکی از عوارض بارداری است که هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارد.

تنگی نفس در بارداری چقدر طول می­کشد؟

اگر در منزل هنگام حرکت به سمت آشپزخانه احساس تنگی نفس به شما دست دهد، شاید با خودتان بگویید که این مشکل برای چند وقت ادامه خواهد داشت و باید چقدر با این عارضه بارداری سازش کنید. متأسفانه باید برای مدتی این مشکل را تحمل کنید.

در صورتی که در بارداری اول خود باشید، احتمالاً بعد از هفته 36 بارداری، سر جنین به داخل لگن شما فرو خواهد رفت و این باعث بهبود تنگی نفس شما خواهد شد. اما اگر تجربه بارداری قبلی را داشته باشید، ممکن است سر جنین تا انتهای دوره بارداری به سمت پایین و لگن شما نرسد.

به خوشبختی، پس از تولد نوزاد، سطح پروژسترون کاهش می‌یابد و تنگی نفس برطرف خواهد شد. با این حال، ممکن است حتی پس از زایمان، چند ماه طول بکشد تا قفسه سینه و سیستم تنفسی به حالت عادی بازگردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد در قفسه سینه احساس می‌شود، همراه با تنگی نفس شدید، تغییر رنگ لب‌ها و نوک انگشتان به آبی روشن و یا ضربان قلب سریع، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس در بارداری مشکلی رایج است و اکثر مادران این تجربه را خواهند داشت. اما برخی علائم وجود دارند که در صورت تجربه آنها، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس حاد که به طور ناگهانی بروز کرده و روز به روز بدتر می‌شود.
  • تنگی نفس شدید.
  • تغییر رنگ نوک انگشتان و یا لب‌ها به آبی روشن.
  • ضربان قلب سریع.
    درد در قفسه سینه.
  • دشواری تنفس در حالت خوابیده.

در برخی موارد، خستگی و تنگی نفس ناشی از کمبود آهن در خون (کم‌خونی) است. با یک آزمایش ساده خون، میزان آهن خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد. در صورتی که مبتلا به آسم هستید، حتماً پزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهید. استفاده از داروهای آسم در دوران بارداری خطرات جدی دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا به‌طور صحیح بیماری را کنترل کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *