0

تقویت مهارت کودکان اوتیسم

کودک مبتلا به اوتیسم
بازدید 106

تقویت مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. این کودکان از نظر رفتاری با بقیه بچه‌ها تفاوت‌هایی دارند که ممکن است فرآیند آموزش به آن‌ها را دشوارتر کند. در این مقاله، قصد داریم تا روش‌هایی برای تقویت مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم را به شما توضیح دهیم.

استفاده از کمک‌های بصری به طور کلی می‌تواند برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار مفید باشد. این کمک‌ها می‌توانند در یادگیری مفاهیم عددی، تشخیص کلمه و برقراری ارتباط معنادار به کودکان کمک کنند. استفاده از عناصر مورد علاقه کودک، دلبستگی‌ها و استعدادهای خاص او می‌تواند در ارتقای مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد. به عنوان مثال، اگر کودک به حشرات علاقه‌مند است، می‌توانید حشرات را در برنامه‌های درسی یا جلسات درمانی کودک قرار داده و از اسباب‌بازی‌ها برای شمردن تعداد حشرات یا از ویدئوهای آموزشی با زیرنویس درباره حشرات استفاده کنید تا فرایند تشخیص کلمه آسان‌تر شود.

در صورتی که کودک دارای اختلال پردازش حسی است، جستجوی حشرات در فضای باز می‌تواند به عنوان یک ابزار انگیزشی مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت، می‌توانید کودک را تشویق کنید تا حس‌های مختلف مانند سبزه، ماسه یا آب را بپذیرد. در هر صورت، در ارائه کمک‌های بصری به کودکان با اختلال اوتیسم، لازم است به نیازها و علایق خاص هر کودک توجه کنید و از روش‌هایی استفاده کنید که برای آنها موثر و جذاب باشد. همچنین، همکاری با متخصصان تربیتی می‌تواند در ارتقای مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مؤثر باشد.

روش‌های آموزش و ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم

در طول آموزش و درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، نیازها و راهبردهای حسی اهمیت بسیاری دارند. هر کودک نیازها و تمایلات حسی متفاوتی دارد و برای هر کدام ممکن است محیط و شرایط خاصی مناسبتر باشد. اکثر کودکان با اختلال اوتیسم از تکون خوردن یا استفاده از دست‌های خود برای بهتر یادگیری استفاده می‌کنند، در حالی که برخی از آن‌ها به سکوت یا تاریکی نسبی برای بهتر تمرکز نیاز دارند. بنابراین، مهم است که محیط‌های حسی مختلف را با کودک بررسی کنید تا متوجه شوید کدام یک از این محیط‌ها برای یادگیری کودک مناسبتر است.

علاوه بر این، بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم یک مهارت یا رفتار خاص را به یک محیط خاص مرتبط می‌کنند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است از چنگال یا قاشق در خانه استفاده کند، اما نداند که باید در محیط خارج از خانه نیز از این وسایل استفاده کند. در این موارد، می‌توانید با استفاده از تشویق، کودک را به درست پاسخ دادن ترغیب کنید و پس از پاسخ صحیح به او جایزه دهید. در عین حال، رفتارهای منفی و پاسخ‌های نادرست را نادیده بگیرید و از تکنیک‌های رفتار درمانی به جای تنبیه کودک استفاده کنید.

در کل، برای آموزش و ارتقای مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم، باید به نیازها و تمایلات حسی آنها توجه کرده و راهکارهای مناسب را برای هر کودک انتخاب کنید. همچنین، همکاری با مشاوران و افراد متخصص در زمینه تربیتی می‌تواند در اجرای صحیح تکنیک‌ها و راهبردهای حسی و رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم به شما کمک کند.

چند تمرین مناسب برای ارتقای مهارت‌ کودکان مبتلا به اوتیسم

تشویق به تجسم ذهنی

تشویق کنید کودکتان از هر چیزی که می‌خواند یا می‌شنود، تصویری ذهنی بسازد. با گذشت زمان و تقویت توانایی تجسم و تصور کودکتان، می‌توانید از او بخواهید به جای کشیدن نقاشی، توضیحی از تصویر ذهنی خودش برای شما بدهد.

درس دادن به شما

از فرزندتان بخواهید که به شما مهارت‌ها و فرایندهایی را که در حال یادگیری آنها است، توضیح دهد. این روش به او کمک می‌کند تا با استفاده از مطالب و اطلاعات خودش بهتر کار کند.

گوش دادن و تکرار

یکی دیگر از روش‌های ساده برای فعال کردن حافظه فرزند اوتیسمی شما، این است که به او بگویید هر چیزی که شما گفتید را تکرار کند یا با استفاده از زبان خودش بازگو کند. فعالیت گوش دادن و تکرار کردن، توجه او به مطالب درسی را جلب می‌کند و حافظه فعالیت می‌کند.

در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا توضیحاتی در مورد آموزش و ارتقای مهارت‌های کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دهیم. با اجرای این راهکارها و ایجاد فضای مناسب، می‌توانید مهارت تجسم و تفکر فرزندتان را تقویت کنید. همچنین، برای افزایش انگیزه، شما هم می‌توانید در این فعالیت‌ها شرکت کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید، مهارت‌های ذهنی و جسمی فرزندتان را بیشتر بهبود بخشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *