0

تاثیر اختلالات عملکرد تیروئید بر باروری

بازدید 164

توظیف هورمون‌های تیروئید نقشی بحرانی در اداره بهینۀ سیستم‌های مختلف بدن ایفا می‌کند. عدم تعادل در سطح هورمون‌های تیروئید ممکن است تأثیری بر روی هورمون‌های باروری، چرخه‌ی تخمک‌گذاری و عادت ماهانه زنان داشته باشد. این مسئله ممکن است منجر به اختلال در تخمک‌گذاری و مشکلات باروری شود. در این مقاله، شما با تأثیرات تیروئید بر باروری، تشخیص و درمان مسائل مرتبط با آن آشنا خواهید شد.

سطوح غیرطبیعی هورمون‌های تیروئید دارای تأثیر قابل توجهی بر روی فرآیند تخمک‌گذاری و چرخه ماهیانه می‌باشند. مسائل مرتبط با تیروئید می‌توانند باعث تغییر در سطوح هورمون‌های بارداری شده و همچنین اختلال در کنترل این هورمون‌ها و بروز مشکلات در فرآیند تخمک‌گذاری و چرخه ماهانه شوند.

مراحل ابتدایی اختلال در عملکرد تیروئید، قبل از ظهور نشانه‌های آن، می‌تواند تغییراتی در فرآیند تخمک‌گذاری و قابلیت پذیرش آندومتر برای پذیرش جنین به وجود آورد. این عوامل ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در باروری فرد شوند.

علایم بیماری در پرکاری و کم‌کاری تیروئید ممکن است متفاوت باشند. در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، علائمی مانند بی‌حالی، افزایش وزن طفیف، ناتوانی در تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، اختلال روانی، افسردگی، عادت ماهانه نامنظم و گرفتگی صدا مشاهده می‌شود. علایم فیزیکی که ممکن است در بررسی پزشکی مورد توجه قرار گیرند، شامل بزرگ یا دردناک شدن غده تیروئید، ضربان قلب کاهش یافته، تغییر در بافت پوست یا مو و تغییراتی در واکنش‌های عصبی است.

آزمایش خون برای اندازه‌گیری هورمون محرک تیروئید یا TSH، بهترین و دقیق‌ترین آزمایش موجود برای تشخیص کم‌کاری یا پرکاری تیروئید است. سطح بالای TSH در آزمایش خون ممکن است نشان‌دهنده نقص تیروئید و کمبود هورمون تیروئید برای حفظ عملکرد طبیعی بدن باشد. به عبارت دیگر، سطح پایین TSH ممکن است نشان‌دهنده تولید بیش از حد هورمون تیروئید باشد. محدوده طبیعی TSH در سرم خون بین ۰/۵ تا ۵ میلی‌واحد در میلی‌لیتر است. در صورتی که سطح TSH غیرطبیعی باشد، ارزیابی هورمون تیروکسین آزاد برای بررسی دقیق‌تر محل این اختلال، یعنی در سطح تیروئید، هیپوفیز و هیپوتالاموس، ضروری است.

درمان پرکاری و کم‌کاری تیروئید

روش درمان بستگی به نوع اختلال در عملکرد تیروئید دارد. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید نیاز به درمان جایگزینی هورمون‌های تیروئید دارند. این درمان شامل مصرف هورمون‌های تیروئید مصنوعی است که جایگزینی برای هورمون‌هایی که تیروئید تولید نمی‌کند، انجام می‌شود.

در مورد پرکاری تیروئید، درمان با کاهش تولید هورمون‌های تیروئید انجام می‌شود. این می‌تواند از طریق داروها صورت بگیرد که برای کنترل ترشحات غدۀ تیروئید تجویز می‌شوند.

مهم است بدانید که هر درمان باید توسط پزشک تجویز شود و مداومت در مصرف داروها و پیگیری منظم با پزشک معالج ضروری است.

در برخی موارد، بیماران ممکن است به مدت موقتی نیازمند داروهای دیگر برای کنترل اثرات بیش از حد هورمون تیروئید در بدن خود باشند تا زمانی که سطح هورمون تیروئید در بدن آنها کاهش یابد. پس از شناسایی منبع افزایش تولید هورمون تیروئید، ممکن است درمان با استفاده از ید رادیواکتیو به منظور تخریب منطقه ای که بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند، تجویز شود.

اهمیت دارد که توجه داشته باشید هرگونه درمان باید توسط پزشک تعیین و تجویز شود و باید به صورت منظم با پزشک معالج همکاری شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *