0

بعد از زایمان چی بخوریم و چی نخوریم؟

بعد زایمان چی بخوریم و چی نخوریم؟
بازدید 123

در دوران پس از زایمان، برای کاهش درد، بهبود بخیه‌های جراحی و تسریع فرآیند بهبودی، مادر نیاز به خواب و استراحت کافی دارد. همچنین، رعایت یک رژیم غذایی سالم و کنترل شده از اهمیت بالایی برخوردار است. در هفته‌های اول پس از سزارین، مادر باید تحت نظارت دقیق پزشک قرار بگیرد تا بتواند شرایط روحی و جسمی خود را بهبود بخشد. اگر درباره غذا خوردن پس از زایمان سوال دارید، همراه با ما تا پایان این متن باشید.

تغذیه پس از سزارین به چه علت دارای اهمیت است؟

اگر از زایمان پرسیده شود که چه موادی باید مصرف کنیم، باید بگوییم که نوع رژیم غذایی مادر در دوران پس از زایمان بسیار اهمیت دارد. این امر به دلیل داشتن یک تغذیه سالم و متعادل است که نه تنها به فرآیند بهبود سریع تر مادر کمک می‌کند، بلکه بسیار موثر در افزایش تولید شیر مادر نیز می‌باشد. زیرا شیر مادر تنها منبع تغذیه نوزاد در چند ماه اول زندگی است و انتخاب یک رژیم غذایی سالم در این دوران امری ضروری است.

مراعات تغذیه مناسب به همراه استراحت کافی باعث تسریع فرآیند بهبودی بخیه‌های موجود در دیواره شکم و رحم که در طول سزارین ایجاد شده‌اند، می‌شود. علاوه بر این، یک رژیم غذایی متعادل به مادر کمک می‌کند تا وزنی که در طول دوران بارداری به دست آمده است را کاهش دهد.

بعد از زایمان چی بخوریم؟

مراعات یک برنامه غذایی مناسب در دوران پس از زایمان، نه تنها به افزایش شیر مادر و سریعترین بهبودی بخیه‌ها کمک می‌کند، بلکه با افزایش حرکات روده و هضم موثر غذا، در پیشگیری از مشکل یبوست نیز بسیار موثر است. رژیم غذایی مادر بلافاصله پس از سزارین باید حاوی مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فیبر و آهن باشد.

یبوست یکی از مشکلات شایع در مادران در دوران پس از زایمان است. دلایل متعددی برای ابتلا به این عارضه وجود دارد، که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به دریافت سطوح بالای آهن در مکمل‌های بارداری، استفاده از داروها در زمان سزارین، کم‌آبی بدن و ضعف عضلات کف لگن در دوران پس از زایمان اشاره کرد. همچنین، در بسیاری از موارد، عوامل روانی مانند ترس از پاره شدن بخیه‌ها نیز می‌تواند منجر به یبوست شود، زیرا نگرانی‌ها باعث می‌شود مادر از اجابت مزاج خودداری کند و در نتیجه، به خطر ابتلا به یبوست قرار بگیرد.

بلافاصله بعد از زایمان چی بخوریم؟

استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که مشکل یبوست شما ناشی از تغذیه نیست و بلکه بر اثر تغییرات فیزیولوژیکی پس از زایمان است. یک سوپ ساده و مغذی، بهترین گزینه غذایی بلافاصله بعد از زایمان است.

  • مصرف آب ولرم
  • دریافت مقدار مناسبی از فیبر
  • پرهیز از مصرف کافئین
  • در 3 تا 4 روز اول پس از عمل سزارین، از مصرف برنج خودداری کنید.

بعد از زایمان چی بخوریم چی نخوریم؟ غذاهای ممنوع بعد از زایمان

پس از عمل سزارین، فعالیت‌های روزمره شما محدود می‌شود و استراحت روزانه توصیه می‌شود. در این مدت، به دلیل عدم قدرت برای انجام فعالیت‌های بدنی زیاد، تغذیه صحیح خود را مورد توجه قرار دهید و از مصرف مواد غذایی که هضم آنها زمانبر است و باعث احساس خستگی می‌شوند، خودداری کنید. بدن شما به مواد مغذی و معادن ضروری نیاز دارد تا بتواند با عوارض ناشی از زایمان، از جمله استرس‌های رایج در این دوره، مقابله کند. در علاوه، توصیه می‌شود برخی مواد غذایی را برای حفظ و ارتقاء سطح سلامت مادر مصرف کنید، اما برخی دیگر از مواد غذایی نیز باید تا حد امکان در دوران پس از زایمان اجتناب کنید.

مصرف غذاهای تند و پرادویه ممکن است منجر به مشکلات معده و تغییر طعم و عطر شیر مادر شود.

نوشابه‌های گازدار و آب مرکبات: مصرف این نوشیدنی‌ها معمولاً باعث ایجاد نفخ و گاز در معده می‌شود.

نوشیدنی‌های دارای کافئین: مصرف چای و قهوه و سایر نوشیدنی‌های دارای کافئین ممکن است باعث بروز مشکلات خواب در نوزاد شود.

نوشیدنی‌های الکلی: مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌تواند تولید شیر مادر را کاهش داده و منجر به اختلال در رشد نوزاد شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *