0

استفاده از دستگاه شیردوش

دستگاه شیردوش
بازدید 102

بعضی از مادران، بدون نیاز به شیردهی، فرزندان خود را شیر می‌دهند. بعضی دیگر حتی در شبانگاه نیز به شیردهی اقدام می‌کنند. اگر شما قصد دارید بعد از زایمان به شغل قبلی خود بازگردید یا می‌خواهید همسر یا مادرتان در هنگام استراحت به نوزاد شیر دهند، استفاده از شیردوش به نوزاد امکان می‌دهد که حتی در غیاب شما از مزایای شیر مادر بهره‌مند شود.

انواع دستگاه شیردوش

شیردوش‌ها انواع مختلفی دارند، اما در کل به دو دسته تقسیم می‌شوند: دستی (که با استفاده از دست عمل می‌کنند) و برقی (یا باطری‌دار). تقریباً اکثر خانم‌ها یکی از این دو نوع را ترجیح می‌دهند. به منظور کمک به شما برای انتخاب بهتر، مزایا و معایب هر یک از این شیردوش‌ها از نظر استفاده‌کنندگان توضیح داده می‌شود:

دستگاه شیردوش دستی

مادرانی که شیردوش دستی را ترجیح می‌دهند، به سهولت و راحتی اندازه آن اشاره می‌کنند. بسیاری نیز اعتقاد دارند که شیردوش دستی به حالتی که نوزاد به طور طبیعی پستان را مکید شبیه‌تر است. این افراد دوست دارند که بتوانند عمل مکیدن را با دست کنترل کنند. شیردوش‌های دستی معمولاً ارزان‌تر، کوچک‌تر، سبک‌تر و کم‌صدا‌تر از انواع برقی هستند. اگر شما علاقه‌مند هستید که در حالیکه نوزاد یک طرف را مکید، طرف دیگر را بدوشید، احتمالاً نوزاد سکوت شیردوش دستی را به سر و صدای شیردوش برقی ترجیح می‌دهد.

از طرف دیگر، بعضی از مادران ماهر در سریع دوشیدن هستند، در حالیکه برخی دیگر معتقدند که سرعت این وسیله به نحوی دیوانه‌کننده آهسته است (این به حدی به سرعت فشار دادن دسته شیردوش بستگی دارد). برخی مادران به سختی حتی قطره‌ای شیر را با استفاده از شیردوش دستی بدوشند. همچنین برخی افراد معتقدند که شیردوش‌های دستی نمی‌توانند سینه‌ها را به‌طور کامل خالی کنند و در نتیجه میزان ترشح شیر کاهش می‌یابد. برخی از مادران هم ابراز می‌کنند که دستشان در نتیجه استفاده از شیردوش دستی خسته می‌شود.

دستگاه شیردوش برقی

سهولت استفاده و کارآئی بالا از جمله نکات مثبتی هستند که به این نوع شیردوش‌ها نسبت داده می‌شوند. مادرانی که به صورت مکرر به دوشیدن نیاز دارند – مانند ادامه شیردهی پس از بازگشت به کار یا تغذیه دوقلوها – معمولاً شیردوش‌های برقی (یا باطری‌دار) را انتخاب می‌کنند. با اکثر شیردوش‌های برقی می‌توان هر دو سینه را در یک واحد دوشید.

از جمله معایب این شیردوش‌ها می‌توان به سنگینی و سر و صدای بیشتر نسبت به انواع دستی اشاره کرد. با این حال، برخی از انواع شیردوش‌ها به طرز تعجب‌آوری جمع و جور هستند و در عین حال بی‌صدا عمل می‌کنند.

بهتر است قبل از بازگشت به کار یا تحویل نوزاد به پرستار، هر نوع شیردوشی که ترجیح می‌دهید را تهیه کنید. در واقع، بهترین زمان برای دوشیدن شیر و تغذیه نوزاد با شیشه زمانی است که نوزاد حدود 3 تا 4 هفته دارد، زیرا بسیاری از نوزادان اگر دیر شود، شیشه را نمی‌گیرند.

نکات مربوط به خرید دستگاه شیردوش

  • قابلیت تنظیم کردن: سطح مکشی که برای یک خانم مناسب است، ممکن است برای خانم دیگری نامطلوب باشد. بنابراین بهتر است یک شیردوشی انتخاب کنید که بتوانید میزان مکش آن را تنظیم کنید. برخی از مدل‌های دستی، پمپ‌های قابل تنظیمی دارند.
  • کارآیی و کاربرد: اگر برای شما وقت ارزشمندی است – و برای کدام مادر ارزشمند نیست؟ – ممکن است ارزشمند باشد که با پرداخت هزینه بیشتر، یک شیردوشی با توانایی مکش بیشتر در هر دقیقه و قابلیت دوشیدن مضاعف را تهیه کنید. شیردوشی که با آن می‌توانید هر دو سینه را همزمان دوشید، زمان دوشیدن را کمتر از نصف می‌کند. دوشیدن هر سینه به صورت جداگانه تقریباً 30 دقیقه طول می‌کشد، اما دوشیدن همزمان تقریباً 12 دقیقه طول می‌کشد؛ زیرا تخلیه کامل هر دو سینه تولید شیر را تحریک می‌کند.
  • آسانی در استفاده: در جستجوی یک شیردوشی باشید که استفاده از آن، شستشوی آن و سوار کردن آن آسان باشد. اگر می‌خواهید آن را به مکان‌های دیگر همراه ببرید، بهتر است یک مدل جمع وجور را تهیه کنید که دارای جعبه‌ای مناسب باشد یا یک جعبه جداگانه برای آن تهیه کنید.

از انواعی که شبیه بوق دوچرخه ساخته شده‌اند، خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باکتری‌های مضر در توپ‌های پلاستیکی آنها رشد کنند.

لوازم جانبی مناسب شیردوش

استفاده از لوازم جانبی می‌تواند به شما کمک کند کارآیی شیردوش را بهبود بخشید و استفاده آسان‌تری از آن داشته باشید. لوازم جانبی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کیسه‌های مایکروویو: با قرار دادن قطعات شیردوش در مایکروویو و استفاده از بخار، می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.
  • پماد وازلین: این پماد می‌تواند به جلوگیری از درد نوک سینه کمک کند و آن را تسکین دهد.
  • پوشش نرم مخصوص سینه: با تحریک سینه و نوک آن در حین دوشیدن، باعث جریان بیشتر شیر می‌شود. استفاده از یک پوشش نرم و مخصوص سینه می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند.
  • نوار مخصوص دوشیدن: این نوار را می‌توانید به دور قفسه سینه بپیچید و زیر هر یک از دو سینه، یک شیشه جمع‌آوری قرار دهید. این نوار باعث آزاد شدن دست‌های شما در حین دوشیدن شیر می‌شود.
  • کیسه‌ها و ظروف مخصوص نگهداری: برای جمع‌آوری، نگهداری و یخ‌زدن شیر می‌توانید از کیسه‌ها و ظروف مخصوص استفاده کنید.

نکات مربوط به مادران

مادران جوان در اوایل ممکن است احساس ناامنی و ناراحتی کنند، اما باید بدانند که با گذر زمان به شیردوش عادت خواهند کرد. با رعایت روش‌های زیر که توسط مادرانی که شیردوش را تجربه کرده‌اند توصیه شده‌اند، می‌توانید این فرآیند را به خوبی انجام دهید:

  • صبور باشید: شیر پس از چند لحظه به جریان می‌افتد. اگر از شیردوش دستی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را برای چند ثانیه مثل سر پستانک فشار دهید و سپس پمپ کنید. بعد از چند بمپ، دوشیدن آغاز می‌شود.
  • در صورتی که دوشیدن دردناک است، آرام‌تر و با سرعتی کمتر بدوشید یا از شیردوش دیگری استفاده کنید.
  • از شیردوش‌های سوئیچی استفاده کنید: تغییر جهت دوشیدن باعث جریان بیشتر می‌شود و در نتیجه مقدار شیر افزایش می‌یابد.
  • در صورتی که شیردوش شروع به نشت کردن می‌کند، کمی به جلو خم شوید تا به جریان بیشتر شیر درون بطری کمک کنید.
  • اگر به نظر می‌رسد شیردوش درست کار نمی‌کند، مطمئن شوید که تمامی قطعات در جای صحیح قرار گرفته و به درستی به هم متصل شده‌اند. یکبار دیگر همه چیز را بررسی کنید. اگر دریچه‌ای شل باشد یا قطعه‌ای پلاستیکی به درستی فشرده نشده باشد، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود.
  • یک شیردوش با کیفیت خوب خریداری کنید که همواره به درستی کار کند. در ابتدا ممکن است با یک شیردوش با کیفیت متوسط شیر زیادی بدوشید، اما پس از ۳ یا ۴ ماه، توصیه می‌شود آن را با یک شیردوش مرغوب تعویض کنید تا جریان شیر را بهتر تحریک کند. یک شیردوش مرغوب باید برای مدت طولانی کار کند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *