0

آشنایی کودک با لیوان نی‌دار

لیوان نی دار کودکان
بازدید 175

لیوان آموزشی یک ابزار ساده و مفید است که به کودک شما کمک می‌کند با یک لیوان معمولی آشنا شود. با این حال، برخی از بچه‌ها ممکن است امتناع کنند و علاقه‌ای به استفاده از این لیوان‌ها نداشته باشند. در این مقاله، می‌توانید با راه‌حل‌ها و راهکارهایی آشنا شوید که برای قبول و استفاده موفقیت‌آمیز از لیوان‌های آموزشی برای کودکان کارآمد بوده‌اند.

راه های آشنا کردن کودک با لیوان نی دار

بعضی از کودکان بسیار سریعاً لیوان نی‌دار را قبول می‌کنند، در حالی که برای برخی دیگر زمان بیشتری نیاز است تا به آن عادت کنند و برخی دیگر هرگز تمایلی به استفاده از آن ندارند. اما در مورد معرفی لیوان نی‌دار به کودک، چند نکته وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • می‌توانید با یک لیوانی شروع کنید که دارای دهانی نی‌مانند باشد که روی آن نرم و قابل خم شدن باشد. این برای کودک آشناتر از یک دهانی پلاستیکی سفت است.
  • به کودک خود نشان دهید که چطور لیوان را به سمت دهانش ببرد و آن را برای جریان مایع در دهان خم کند.
  • همچنین به او نشان دهید که دهانی سوراخ‌دار لیوان مانند نوک سینه است. می‌توانید دهانی را به آرامی با سقف دهان کودک تماس داده و رفلکس مکیدن را تحریک کنید.
  • بهتر است در ابتدا به کودک کمی فرصت داده شود و تا زمانی که او روش خوردن از لیوان را یاد می‌گیرد، در آن فقط آب ریخته شود تا کثیف‌کاری زیادی ایجاد نشود.
  • اگر کودک شما به طور ناگهانی لیوان را قبول نکرد، بهتر است چند روز یا یک هفته صبر کنید و سپس دوباره امتحان کنید.
  • در بازار انواع مختلفی از لیوان‌های آموزشی کودک با دهانی و نی‌های متنوع وجود دارد. این لیوان‌ها هزینه زیادی ندارند، بنابراین اگر کودک شما نخستین نوع را قبول نکرد، می‌توانید چند نوع دیگر را برای امتحان به او بدهید تا نوع مناسبی را برای فرزندتان پیدا کنید.

چگونه کودک را تشویق به استفاده از لیوان نی دار کنیم؟

کودکان دلایل متعددی برای عدم قبول لیوان‌های نی‌دار دارند و البته هیچ قانونی وجود ندارد که ضرورت استفاده از این لیوان‌ها را الزامی کند. با این حال، اگر شما می‌خواهید کودکتان از لیوان آموزشی استفاده کند، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

با استفاده از یک ترفند جایگزینی لیوان نی‌دار به جای شیشه‌شیر، برخی والدین توانسته‌اند کودک خود را به قبول لیوان آموزشی ترغیب کنند. برای این کار، می‌توانید یک سرشیشه بدون شیشه را در دهان کودک قرار داده و پس از آن که شروع به مکیدن می‌کند، آن را با نیِ لیوان آموزشی جایگزین کنید. همچنین، می‌توانید قبل از ارائه لیوان به کودک، نی را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید و این را امتحان کنید.

می‌توانید جایگزینی لیوان را در میان یک وعده تغذیه انجام دهید. اگر کودک از شیشه‌شیر استفاده می‌کند، می‌توانید نیمی از شیر خشک یا شیر مادر را به شیشه‌شیر اضافه کرده و آن را به او بدهید. وقتی شیشه‌شیر خالی شد، می‌توانید برای ادامه تغذیه از لیوان نی‌دار استفاده کنید. هنگامی که کودک از لیوان نی‌دار می‌نوشد، مناسب است او را همانند زمانی که از شیشه‌شیر تغذیه می‌کنید، در آغوش خود بگیرید.

می‌توانید تغییراتی در دهانی لیوان نی‌دار ایجاد کنید. برخی از لیوان‌ها دارای درهایی هستند که به خوبی از ریختن مایع جلوگیری می‌کنند، اما نوشیدن از آنها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. اگر کودکتان مکیدن را می‌آموزد اما مایعی به دهانش نمی‌ریزد، سعی کنید سوپاپ را بردارید؛ البته در صورتی که لیوان کودک شما دارای سوپاپ‌هایی است که قابل جدا کردن هستند و جریان مایع را کنترل می‌کنند. در صورتی که این راهکار موثر نبود، مناسب است یک لیوان با دهانی راحت‌تر تهیه کنید.

می‌توانید به کودکتان لیوان بدون در را ارائه دهید. ابتدا به او یاد بدهید که از لیوان نی‌دار بدون قرار دادن در آن استفاده کند. هر بار فقط یک یا دو قاشق مایع را در لیوان بریزید و به او کمک کنید که لیوان را به دهانش ببرد. وقتی کودک این روش را یاد گرفت و فهمید که در لیوان مایع وجود دارد، می‌توانید مایع را در لیوان بریزید و در صورت وجود سوپاپ در لیوان، آن را در مرحله نهایی اضافه کنید.

می‌توانید به کودکتان لیوان بدون در را ارائه دهید. ابتدا به او یاد بدهید که از لیوان نی‌دار بدون قرار دادن در آن استفاده کند. هر بار فقط یک یا دو قاشق مایع را در لیوان بریزید و به او کمک کنید که لیوان را به دهانش ببرد. وقتی کودک این روش را یاد گرفت و فهمید که در لیوان مایع وجود دارد، می‌توانید مایع را در لیوان بریزید و در صورت وجود سوپاپ در لیوان، آن را در مرحله نهایی اضافه کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *