0

آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

بازدید 183

آیا آزمایش آمنیوسنتز درد دارد و به جنین آسیب می رساند؟ در آزمایش آمنیوسنتز چه اتفاقی مي افتد؟ فوايد و خطرات آمنیوسنتز كدامند؟ سوال های مشابه ممکن است باعث نگرانی مادر در دوران بارداری و احساس آشفتگی شما گردد. در حقیقت بسیاری از مسائل و آزمایش های پیش رو در این دوران به دلیل اینکه برای اولین بار است که با آنها مواجه می شوید، موجب بروز سوالات بسیار و نگرانی شما می شوند.

آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز یکی از آزمایش‌هایی است که در دوران بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش، نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک (مایع داخل رحم) در اطراف جنین گرفته می‌شود. این روش اغلب برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی استفاده می‌شود. همچنین، در مواقع نیاز به زایمان زودرس، می‌توان از این آزمایش برای بررسی آمادگی شش های جنین استفاده کرد.

معمولاً آمنیوسنتز در بازه زمانی 14 تا 20 هفته بارداری انجام می‌شود. در ابتدا، شکم با استفاده از مایع ضدعفونی تمیز می‌شود و سپس با استفاده از راهنمای دستگاه سونوگرافی، یک سوزن از طریق دیوار شکم وارد رحم می‌شود. در این مرحله، حدود 10 تا 20 میلی‌لیتر (کمتر از چهار قاشق) از مایع آمنیوتیک جمع‌آوری می‌شود. این آزمایش در اواخر سه ماهه سوم بارداری برای بررسی بلوغ شش های جنین انجام می‌شود.

آزمایش آمنیوسنتز چگونه انجام می شود؟

بدن ما از هزاران سلول تشکیل شده است که شامل مواد ژنتیکی می‌شوند. این تشکیل شامل ۲۳ جفت کروموزوم و ژن‌هایی است که مسئول تمامی ویژگی‌ها و صفات ما هستند. به عبارت دیگر، این ژن‌ها نه تنها شکل ظاهری ما را تعیین می‌کنند، بلکه تمامی خصوصیاتی که عملکرد بدنی ما را تشکیل می‌دهند نیز در آن‌ها قرار دارد.

به طور طبیعی، هر روز سلول‌های پوستی بدنمان را از دست می‌دهیم. به عنوان مثال، اگر به اطراف حمام و دستشویی دقت کنید، ممکن است پوست خشکی که پوسته‌پوسته می‌شود را مشاهده کنید. همین اتفاق با جنین نیز می‌افتد. بنابراین، مایع آمنیوتیک در داخل رحم شامل سلول‌های جنین است. در آزمایش آمنیوسنتز، مقداری از این مایع (که معمولاً توسط متخصصان زنان و زایمان یا پزشکان جنینی و رادیولوژیست‌های با تجربه انجام می‌شود) از رحم بیرون کشیده می‌شود و در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

آیا آزمایش آمنیوسنتز درد دارد؟

استفاده از بی‌حسی موضعی در آزمایش آمنیوسنتز رایج نیست، زیرا این آزمایش به‌طور نسبتاً سریع انجام می‌شود. با وجود این، شما حس فروکشی سوزن را خواهید کرد. با این حال، اگر عضلات شکم شما آرام و رخوت داشته باشند، درد کمتری را تجربه خواهید کرد. هنگامی که مایع به داخل سرنج کشیده می‌شود، بانوان ممکن است حس عجیبی را تجربه کنند. پس از اتمام روند نمونه‌برداری، ممکن است در پایین شکم دردی مشابه درد قاعدگی احساس کنید، اما این درد به زودی برطرف خواهد شد. در صورت لزوم، می‌توانید با مشاوره پزشک، از داروی پاراستامول برای کاهش درد استفاده کنید.

دلیل انجام آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

اصولاً آزمایش آمنیوسنتز به بارداران به دلایل زیر توصیه می‌شود:

  • در صورتی که باردار بیش از ۳۵ سال باشد و دارای خطر بیشتری برای زایمان نوزادی با اختلالات کروموزومی مانند “سندروم داون” یا سایر ناهنجاری‌های کروموزومی باشد.
  • اگر در سونوگرافی‌های انجام شده، ناهنجاری مشاهده شده باشد.
  • در صورتی که والدین ناقل بیماری‌های ژنتیکی باشند، مانند “فیبروز سیستیک”، “کم‌خونی سلول‌های داسی” یا “تالاسمی”.
  • در صورتی که یکی از والدین حامل کروموزوم‌های مرتب‌شده متوازن باشد، اما خطر بروز نوزادی با کروموزوم‌های نامرتب و نامتوازن وجود داشته باشد.
  • اگر مادر در غربالگری سه ماهه اول یا دوم نتیجه مثبت دریافت کرده باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *