0

۲۵ ماهگی: احساسات پرشور

25 ماهگی کودک
بازدید 159

در این سن، قلب کودک در زندگی‌اش حضور دارد و در صدایش، در مشت‌هایش، در پاهایی که به زمین می‌کوبد و در اشک‌های بی‌دلیلی که می‌ریزد به نمایش می‌گذارد. شما به ندرت نیاز دارید که حال روحی یا درونی یک کودک دو ساله را حدس بزنید، زیرا حال و احساس کودکان در این سن بسیار واضح و آشکار است.

بخاطر داشته باشید که ابراز احساسات کاری طبیعی و سالم است، حتی اگر این احساسات ناشی از شادی نباشد. بنابراین، لطفاً فکر نکنید که باید به فرزندتان در هر لحظه‌ای که لب برچیدن می‌کند یا ناراحت است، بلافاصله دلداری دهید. به جای آن، اجازه دهید فرزندتان بداند که اشکالی ندارد گاهی اوقات ناراحت باشد؛ زیرا این بخشی از زندگی است.

سرکوب کردن حس ناراحتی بچه‌ها و واکنش فوری شما به آن پیام اشتباهی به کودک منتقل می‌کند، به این معنی که داشتن احساساتی مانند غم، اندوه یا عصبانیت درست نیست. حل کردن تمام مشکلات برای کودک همچنین از او توانایی مواجهه با احساساتش و مدیریت آن‌ها را گرفته می‌شود. هدف ما از اینکه شما به کودکتان بی‌توجه یا بی‌محلی نباشید، بلکه لازم است که روش و رفتار مناسبی را در برخورد با کودکتان یاد بگیرید و حد اعتدال را حفظ کنید.

کمک کنید تا به فرزندتان بتواند احساساتش را شناسایی کرده و نامگذاری کند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “الان تو از مامان عصبانی شدی، چون گفته بودیم امروز پارک نمی‌ریم!” همچنین، می‌توانید به او بگویید که شما نیز گاهی احساسات مشابهی دارید: “وقتی از مادربزرگ خداحافظی می‌کنیم، من هم ناراحت می‌شوم.”

اگر فرزند شما در هنگام عصبانیت یا ناراحتی جیغ می‌کشد یا به دیگران حمله می‌کند، بهتر است روش‌های مناسب‌تری برای تخلیه احساساتش را به او نشان دهید. به عنوان مثال، می‌توانید به او نشان دهید که پاهایش را به زمین بزند و این را امتحان کند تا احساسات خود را تخلیه کند.

نکتهٔ والدین: بچهٔ خوبی بودن

اگر نگرانی پیشاپیش درباره دو سالگی کودکتان دارید، بدانید که نیازی به نگرانی نیست، زیرا دو سالگی سومین سال زندگی کودک شماست و سالی است که تازه آن را تجربه کرده‌اید. این سال، از نظر رشد و تکامل، یکی از چالش‌برانگیزترین سال‌های زندگی کودک شما بوده است. پس آرام باشید، زیرا دو سالگی خودش آرامتر و حتی هیجان‌انگیزتر است.

در حال حاضر کودک شما قادر است با اعتمادبه‌نفس حرکت کند و نیاز کمتری به کمک در بازی دارد. او بهتر از گذشته می‌تواند خواسته‌های خود را به دیگران بیان کند و حتی بیشتر از قبل قادر است به طریقی که زبانی نیست، مفاهیم را درک کند. کنجکاوی بی‌پایان او به تدریج با افزایش فهم او از قوانین، کنترل می‌شود.

بله، درست است که بچه‌های دو ساله همچنان تمایل دارند مرزها و محدودیت‌های موجود را بررسی و امتحان کنند و اختلاف نظر با والدینشان را تجربه کنند. این بخشی از رشد و تکامل آنهاست. با این حال، آنها همچنین تمایل بیشتری به کسب رضایت شما دارند. به طور کلی، آنها در حال حاضر می‌خواهند بچه‌ٔ خوبی باشند و تمایل دارند به شما کمک کنند. برنامه‌های روتین و ثبات در واکنش‌های شما به فرزندتان، به او کمک می‌کند تا قوانین را بهتر یاد بگیرد و زندگی روزمرهٔ شما را در کنار هم راحت‌تر و آرام‌تر کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *