0

محصولات بهداشتی دوران قاعدگی کدامند؟

محصولات دوران قاعدگی
بازدید 118

قاعدگی نباید زندگی روزانه زنان را مختل کند. در حال حاضر، مجموعه‌ای گسترده از محصولات بهداشتی برای دوره قاعدگی طراحی شده‌اند تا زنان بتوانند احساس راحتی را در این دوره حفظ کنند. آشنایی با تنوع و ویژگی‌های این محصولات به زنان کمک می‌کند تا محصولی را با توجه به شرایط بدنی خود و با در نظر گرفتن میزان خونریزی و قابلیت جذب در روزهای مختلف قاعدگی انتخاب کنند.

نوارها و پد‌های بهداشتی با توانایی جذب متفاوت و در اندازه‌های مختلف (از کوچک تا بزرگ) به جذب خون قاعدگی کمک می‌کنند. چسب مورد استفاده در این پدها، آنها را به داخل لباس زیر چسبانده و جابجا نمی‌شوند. این محصولات بهداشتی قاعدگی به دو نوع معمولی و بالدار عرضه می‌شوند و با توجه به شدت خونریزی و تعداد روزهایی که از شروع قاعدگی گذشته است، می‌توان از انواع مختلف نوارها و پد‌های بهداشتی با اندازه و توان جذب متفاوت استفاده کرد. در بازار، شما می‌توانید این انواع مختلف را با نام‌هایی مانند سوپر، فوق‌العاده جاذب، نازک، مخصوص شب، ماکسی، مینی و در برندهای مختلف مشاهده کنید.

شما باید از پدی استفاده کنید که اندازه‌ای مناسب داشته باشد، به طوری که نگران نشتی خون به لباس خود نباشید، اما در عین حال احساس راحتی را نیز داشته باشید. اگر تازه پریود شده‌اید، ممکن است برای یافتن نوار بهداشتی مناسب برای روزهای مختلف خونریزی، نیازمند آزمون و خطا باشید.

لطفا توجه فرمایید که برخی از نوارهای بهداشتی حاوی عطر یا دئودورانت هستند. با این حال، این نوع ممکن است منطقه واژن را تحریک کند یا در برخی از دختران باعث واکنش آلرژیک شود. رعایت بهداشت در روزهای قاعدگی به حذف بوی نامطبوع واژن در این دوره کمک می‌کند.

طرز استفاده از نوار بهداشتی

نوارهای بهداشتی یکبار مصرف

اکثر پدها دارای نوار چسبنده زیر آن‌ها هستند. شما باید کاغذ روی چسب را بردارید و آن را به قسمت میانی لباس زیر خود فشار دهید. در صورتی که پد بالدار است، باید بال‌ها را به زیر لباس زیر خود تا کنید. برای جدا کردن پد نیز، باید چسب آن را از لباس زیر جدا کرده و در کیسه مخصوص پد یا دستمال توالت پیچیده و آن را در سطل زباله قرار دهید. هرگز نباید نوار بهداشتی را در توالت دور بریزید.

نوارهای بهداشتی قابل استفاده مجدد

این نوع پس از هر بار استفاده قابل شستشو هستند و با استفاده از دکمه یا چسب به لباس زیر متصل می‌شوند. برخی از زنان ممکن است به منظور حفظ محیط زیست یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها از این نوع نوار بهداشتی استفاده کنند. انتخاب استفاده از این نوع نوار بهداشتی همچنین بستگی به ترجیحات شخصی دارد.

نکات بهداشتی در استفاده از نواربهداشتی

تعویض نوار بهداشتی باید هر 3 تا 4 ساعت یکبار انجام شود، حتی اگر حجم خون کم باشد. تعویض منظم پد مانع از تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. در صورتی که جریان خون بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است نیاز باشد نوار بهداشتی را زودتر از زمان مشخص شده تعویض کنید تا از رخداد نشت خون جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید.

استفاده از تامپون

تامپون‌، یک وسیله پنبه‌ای است که درون واژن قرار می‌گیرد و خون را جذب می‌کند. این وسیله بهداشتی از مواد جاذب ساخته شده است و به شکل یک لوله کوچک و فشرده می‌باشد. تامپون‌ها با اندازه‌ها و قابلیت‌های جذب متفاوت برای پریودهای سنگین‌تر و سبک‌تر طراحی و ساخته می‌شوند.

تامپون‌ها همچنین ممکن است معطر یا همراه با دئودورانت باشند. با این حال، توجه داشته باشید که تعویض منظم تامپون معمولاً از ایجاد هرگونه بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند و نیازی به استفاده از انواع معطرها نیست. دئودورانت موجود در تامپون ممکن است واژن را تحریک کند و در برخی از دختران ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

طرز استفاده از تامپون

تامپون با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت وارد واژن می‌شود. پس از شستن دست‌ها، باید دستورالعمل‌های استفاده از آن را با دقت رعایت کرده و حتماً هنگام وارد کردن آن در وضعیت راحت و آرام باشید. برخی از نوع‌های تامپون‌های بهداشتی دوران پریود، اپلیکاتوری دارند. اپلیکاتور، یک لوله پلاستیکی یا مقوایی است که تامپون را به درستی درون واژن هدایت می‌کند و یک نخ به انتهای آن متصل است که بیرون از بدن قرار می‌گیرد.

سایر انواع تامپون‌ها با استفاده از انگشت وارد واژن می‌شوند. برای برداشتن تامپون، نخ را به آرامی بکشید تا بیرون بیاید. سپس آن را در دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله دور بیندازید. توجه کنید که هرگز تامپون را داخل توالت نیندازید، حتی اگر روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد که قابل جذب است.

در صورتی که زمان تعویض تامپون رسیده و نخ را پیدا نکرده‌اید، نگران نباشید! تامپون هنوز درون واژن جابجا نشده است. برای پیدا کردن نخ، انگشتان خود را به داخل واژن ببرید. ممکن است این عمل کمی زمان‌بر باشد تا بتوانید به نخ دسترسی پیدا کنید.

نکات بهداشتی در استفاده از تامپون

تعویض تامپون‌ها هر چند ساعت یکبار بسیار حائز اهمیت است. به منظور حفظ بهداشت و پیشگیری از عوارض، توصیه می‌شود آن‌ها را هر 4 تا 6 ساعت یا حتی زودتر در مواقعی که اشباع شده است تعویض کنید. شما می‌توانید از انواع مختلفی با توان جذب مناسب برای خود استفاده کنید.

از آنجایی که نمی‌توانید تامپون را ببینید، باید به یاد داشته باشید که زمان تعویض آن چیست. در صورتی که فراموش کنید آن را تعویض کنید، ممکن است خونی که خارج شده است لباس شما را لک کند.

بعضی از دختران نگران هستند که تامپون در داخل بدنشان گم شود. اما باید بدانید که این اتفاق نمی‌افتد. واژن تامپون را در محل خود نگه می‌دارد و دهانه رحم که در بالای واژن قرار دارد، برای عبور تامپون بسیار کوچک است.

تامپونی که برای مدت طولانی در داخل بدن باقی مانده باشد، گم نمی‌شود. اما ممکن است باعث ترشحات، بوی نامطبوع یا عفونت شوید. هرگز نباید یک تامپون را در طول تمام روز یا تمام شب درون بدن نگه دارید، حتی اگر پریودی سبک دارید. انجام این کار می‌تواند دختران را در معرض عوارضی ناشی از تعویض دیرهنگام تامپون قرار دهد، از جمله خطر ابتلا به بیماری نادر اما بسیار خطرناک به نام سندرم شوک سمی (TSS).

استفاده از کاپ قاعدگی

فنجان یا کاپ قاعدگی یک محصول بهداشتی است که در دوران قاعدگی درون واژن قرار می‌گیرد و قابل استفاده مجدد می‌باشد. این محصولات از مواد انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شوند. کاپ قاعدگی خون را درون خود جمع می‌کند و بنابراین باید چند بار در طول روز آن را خالی کنید. در صورتی که کاپ قاعدگی یکبار مصرف باشد، باید آن را پس از استفاده دور بیندازید.

طرز استفاده از کاپ های قاعدگی

در اوایل استفاده از این محصول، ممکن است احساس راحتی نکنید. اما با استفاده از لوبریکانت‌های بر پایه آب، می‌توانید آن را چرب کنید و استفاده آسان‌تری داشته باشید. هنگام قرار دادن کاپ، ابتدا باید آن را تا کنید و حجم آن را کم کنید تا به راحتی وارد واژن شود. پس از قرار گرفتن کاپ در واژن، آن را کمی بچرخانید تا مطمئن شوید که خون به روی لباس زیر نمی‌ریزد و فضایی برای خروج خون وجود ندارد.

اگر کاپ را به درستی وارد کنید، نباید حضور آن را احساس کنید و به راحتی می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید، همچنین نگرانی از افتادن کاپ نخواهید داشت. در دستورالعمل‌هایی که همراه کاپ قاعدگی ارائه می‌شود، نحوه استفاده صحیح از این محصول توضیح داده شده است. در هنگام خرید این محصول، حتماً تمامی مراحل را با دقت دنبال کنید.

نکات بهداشتی در استفاده از کاپ های قاعدگی

قبل از استفاده و قرار گرفتن کاپ‌های قابل استفاده مجدد، باید آن‌ها را با آب گرم و صابون غیرمعطر شسته و تمیز کنید. توجه داشته باشید که استریل کردن این کاپ‌های قاعدگی در هر دوره قاعدگی، باید در زمان شروع و پایان روزهای خونریزی انجام شود. همچنین کاپ‌های یکبار مصرف باید پس از استفاده دور انداخته شوند.

حتماً هنگام خرید کاپ، دستورالعمل‌های لازم برای استریل کردن این محصول را به طور کامل رعایت کنید. در غیر اینصورت، بهتر است این محصول را با نوار بهداشتی جایگزین کنید تا از عفونت و عوارض ناخوشایند جلوگیری کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *