0

علائم دندان درآوردن کودک

بازدید 199

تجربه دندان درآوردن در کودکان از زمانی که اولین دندان کودک ظاهر می‌شود تا میزان دردی که ایجاد می‌کند، برای هر کودکی متفاوت است. در این مقاله، با روش‌های تشخیص علائم و نشانه‌های دندان درآوردن در کودکان آشنا خواهید شد.

چه مدت طول می‌کشد تا علائم دندان درآوردن کودکان ظاهر شوند؟
علائم ممکن است تنها چند روز طول بکشند، به عبارتی درست در زمانی که دندان جدید ظاهر می‌شود، یا اگر چندین دندان همزمان در حال درآمدن هستند، ممکن است چند ماه طول بکشند. درآمدن دندان تنها برای تعداد کمی از کودکان هیچ علائم قابل مشاهده‌ای ایجاد نمی‌کند، اما هرگونه علامت و نشانه درآمدن دندان در حداکثر یک سوم از کودکان رخ می‌دهد. بنابراین، ممکن است یک سومی از کودکان آبریزش دهان داشته باشند، یک سوم دیگر احساس تحریک و ناراحتی کنند و یک سوم دیگر در طول خواب با مشکلاتی مواجه شوند.

علائم درآمدن دندان در کودکان چیست؟

برخی از علائم شایع در دوران درآمدن دندان در کودکان عبارتند از:

– آبریزش دهان یا ریختن آب دهان
– تورم و برآمدگی لثه‌ها
– دیدن سفیدی دندان در زیر لثه کودک
– احساس تحریک‌پذیری
– مشکل در خواب
– مالیدن صورت
– رد کردن غذا
– گرفتن گوش‌ها
– تمایل به گاز گرفتن، جویدن و خوردن همه چیز

اگر شما چندین علامت از این لیست را در کودکتان مشاهده کنید، احتمالاً کودک در حال درآمدن دندان است. با این حال، همیشه وجود دارد که دلیل دیگری نیز برای این علائم وجود داشته باشد.

چه چیزی نشانه درآمدن دندان نیست؟
اگر کودک شما دارای اسهال، تب یا علائم آبریزش بینی است، این را به عنوان نشانه درآمدن دندان در نظر نگیرید و آن را نادیده بگیرید، به ویژه اگر علائم بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد. اغلب والدین اعتقاد دارند که این علائم مستقیماً با درآمدن دندان فرزندانشان مرتبط هستند، اما شواهد علمی برای این ارتباط موجود نیست.

کارشناسان می‌گویند که تب و اسهال نشانه‌های طبیعی و عادی در زمان درآمدن دندان نیستند. یکی از توضیحات ممکن برای بروز این علائم این است که کودکان در طول درآمدن دندان‌ها، به دلیل تسکین لثه‌هایشان، اشیاء مختلفی را در دهان قرار می‌دهند که ممکن است با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماریزا در تماس باشند و این می‌تواند باعث بروز اسهال و تب در آنها شود.

بنابراین، اگر کودک شما تب دارد و علائمی مانند بی‌حالی، کاهش اشتها، استفراغ یا اسهال دارد، حتماً با پزشک کودکان تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید.

چه زمانی نگران دیر درآمدن دندان کودک شوید؟
معمولاً، اولین سفیدی دندان شبه‌مرواریدی در کودکان در بازهٔ چهار تا هفت ماهگی مشاهده می‌شود. با این حال، این کاملاً طبیعی است که برخی از کودکان دندان اول را به طور دیرتری، مثلاً تا ۱۳ ماهگی، دریابند.

اگر دندان‌های فرزند شما دیر ظاهر شده اما رشد عمومی او، از جمله رشد استخوان، پوست و موها، طبیعی است، احتمالاً هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، اگر کودک شما ۱۸ ماهه شده است و هنوز هیچ دندانی در دهانش دیده نمی‌شود، بهتر است این موضوع را با پزشک کودک مطرح کنید. پزشک ممکن است شما را به یک دندانپزشک کودکان معالجه کننده ارجاع دهد.

دیر درآمدن دندان نشانگری از مشکلی در رشد کلی کودک نیست. به گفتهٔ متخصصان دندانپزشکی کودکان، در واقع دیر درآمدن دندان‌ها می‌تواند یک مزیت بالقوه هم داشته باشد. به عبارت دیگر، هرچه دندان‌ها دیرتر درآیند، فرصت کمتری برای ابتلا به پوسیدگی قبل از افتادن و جا دادن برای دندان‌های دائمی خواهند داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *