0

سندرم رایز چیست؟

سندرم رایز کودکان
بازدید 114

سندرم رایز یک بیماری نادر است که در کودکان هنگام بهبود از بیماری ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی یا آبله‌مرغان، به آن مبتلا می‌شوند. هرچند که عامل این بیماری هنوز مشخص نیست، اما مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که درگیر بیماری ویروسی هستند و همچنین از آسپیرین استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سندرم رایز دارند.

اگر می‌خواهید احتیاط کنید (زیرا همیشه نمی‌توانید با اطمینان بگویید که علامت‌های بیماری در کودک شما ناشی از بیماری ویروسی است یا نه)، هرگز آسپیرین به کودک خود ندهید.

سندرم رایز قابل بروز در هر فرد و هر سنی است، اما به طور معمول بیشتر در کودکان چهار تا دوازده ساله رخ می‌دهد. اگرچه می‌تواند در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در ماه‌های دی، بهمن و اسفند (ماه‌هایی که آنفولانزا بیشتر شیوع دارد) بیشتر است.

به دلیل نادر بودن آن، تشخیص صحیح سندرم رایز تا حدی دشوار است. به عنوان مثال، ممکن است با انسفالیت، مننژیت، مصرف بیش از حد دارو، سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) یا مسمومیت اشتباه شناخته شود.

سندرم رایز در تمام اندام‌های بدن آسیب می‌رساند، اما بیشترین آسیب را به کبد و مغز وارد می‌کند. در صورت عدم درمان این سندرم، بیماری می‌تواند به سرعت منجر به خرابی کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

اگر فکر می‌کنید کودک شما ممکن است به سندرم رایز مبتلا باشد، باید بدانید که این یک موضوع اورژانسی است. بنابراین، باید به سرعت پزشک خود را مطلع کنید، او را به بیمارستان منتقل کنید یا با خدمات اورژانس تماس بگیرید. تشخیص سریع بیماری می‌تواند به طور قابل توجهی شانس بقاء کودک را افزایش دهد.

نشانه‌های سندرم رایز چیست؟

نشانه‌های سندرم رایز ممکن است در طی ابتلا به یک بیماری ویروسی ظاهر شوند، اما به طور معمول در یک تا دو هفته پس از آن بروز می‌کنند. در کودکانی که به سندرم رایز مبتلا هستند، ممکن است دمای بالا داشته باشند یا همچنین دمای طبیعی داشته باشند. سایر نشانه‌ها معمولا در مراحل بعدی ظاهر می‌شوند.

در کودکان، اولین نشانه معمولا استفراغ مداوم است، اما کودک ممکن است به جای آن اسهال داشته باشد. برخی از نشانه‌های اولیه شامل تنفس نامنظم، کاهش انرژی یا خواب آلودگی است.

با پیشرفت بیماری و تأثیر آن بر روی مغز، کودک ممکن است بیش‌فعال یا بی‌قرار شود. همچنین، ممکن است تشنج یا صرع داشته باشد، به کما بروید و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود.

بطور معمول، یک کودک که به یک بیماری دیگر (با شدت کمتر) مبتلا است نیز ممکن است این نشانه‌ها را نشان دهد. با این حال، به دلیل اهمیت درمان سریع، شما باید مواظب باشید.

چگونه می‌توانم از کودکم در برابر سندرم رایز محافظت کنم؟

جلوگیری از استفاده از آسپیرین در کودکان، بهترین راه حفاظت است. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین در کودکانی که بیماری ویروسی دارند یا به تازگی از یک بیماری ویروسی بهبود یافته‌اند، می‌تواند باعث بروز این سندرم شود. به طور واقع، 90 تا 95 درصد افراد مبتلا به این سندرم، در یکی از بیماری‌های ویروسی اخیر خود از آسپیرین استفاده کرده‌اند.

سندرم رایز قابل انتقال نیست، بنابراین نیازی به نگرانی از این که کودک شما این بیماری را از فرد دیگری بگیرد، وجود ندارد.

برای مراقبت از سلامت کودکتان، سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

هرگز به کودک خود (یا افراد زیر 19 سال) آسپیرین ندهید. به جای آن، از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد یا تب استفاده کنید. اگر کودک کمتر از 3 ماه دارد، هیچ گونه دارویی را بدون توصیه پزشک به او ندهید.

اگر به کودک خود شیر می‌دهید، از مصرف داروی حاوی آسپیرین خودداری کنید زیرا این دارو از طریق شیر مادر نیز منتقل می‌شود.

برچسب‌های داروها را به دقت بخوانید تا از استفاده تصادفی آسپیرین برای کودکان پرهیز کنید: بسیاری از داروهایی که در داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شوند، مانند داروهای معده یا داروهای سرماخوردگی و سینوزیت، حاوی آسپیرین هستند. واژه‌هایی همچون سالیسیلات، استیل‌سالیسیلات، اسید استیل‌سالیسیلیک، سالیسیلامید و فنیل سالیسیلات ممکن است به جای آسپیرین استفاده شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *