0

نقش مادر در پیشرفت فرزند

بازدید 169

همکاری مثبت والدین، همانند چیزی است که تحقیقات بارها و بارها ثابت کرده است، از سایر موارد مهمتر است و بر تحصیلات و رفتار کودکان تأثیر بسزایی دارد. والدین که با همکاری مثبت در تربیت فرزندانشان سر و کار دارند، باعث پیشرفت دانش‌آموزان، کاهش رفتارهای ناپسند، بهبود حضور و غیاب و افزایش رضایت دانش‌آموزان در مدرسه می‌شوند. به طرف مقابل، دانش‌آموزانی که والدینشان هماهنگی مثبت ندارند، معمولاً نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند، با مشکلات بیشتری در مدرسه روبرو می‌شوند و کمتر احساس شادی می‌کنند.

آنچه که نقش مادر را در تربیت بیشتر میکند

نقش مادر در تربیت فرزندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با تلاش یک مادر در تربیت و آموزش کودک، دنیا به مکانی بهتر تبدیل می‌شود. زنان به واقعیت فرصت و امتیازی عاطفی داده شده‌اند تا بتوانند فرزندان خود را پرورش دهند و از نزدیک شاهد رشد آنها باشند.

مادران می‌توانند جملاتی را در سکوت فرزندانشان بشنوند. بین مادران و فرزندانشان پویایی وجود دارد. مادران قادرند در سکوت، چیزهایی را از فرزندانشان بشنوند. تکامل روانی، مادران را به طور ویژه و آشکار به این قدرت مجهز کرده است که متوجه شوند چه چیزی برای فرزندانشان مناسب است، در چه موضوعاتی خوب هستند و چگونه می‌توانند در آینده بهترین خود را به ارمغان بیاورند تا اطمینان حاصل کنند که به موهبت‌ها و استعدادهای لازم برای موفقیت در زندگی مجهز شده‌اند.

مادران می‌توانند به فرزندان خود در توسعه مغز پیچیده‌تر کمک کنند.

مادران می‌توانند به فرزندان خود در توسعه مغز پیچیده‌تر کمک کنند. یک مطالعه انجام شده توسط محققان در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم اروپا نشان داد که کودکانی که مادرانشان مثبت‌اندیش و پرورش‌دهنده هستند، هیپوکامپ فعال‌تری نسبت به کودکانی که مادرانشان منفی‌اندیش هستند، دارند.

هیپوکامپ یک عضو مهم در مغز است و نقش مهمی در شناخت، حافظه و یادگیری دارد.

این یافته قابل درک است، زیرا وقتی که ما احساس حمایت و امنیت می‌کنیم، عملکرد مغز ما بهبود می‌یابد. وقتی با اعتماد به نفس و عزت نفس بهتری روبرو هستیم، فکر کردن بهتری خواهیم داشت.

اما وقتی این فرآیند از طریق مادران مثبت و پرورش‌دهنده در کودکی آغاز می‌شود، مغز ما در واقع تغییر می‌کند و پایه‌ای بهتر برای رشد مادام‌العمر فراهم می‌شود.

بله، مادران می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مغزی با تکامل یافته‌تر و رشد بهتر داشته باشند.

مادران میتوانند کمک کنند تا فرزندان روابط بهتری داشته باشند

همچنین، مادران می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا روابط بهتری برقرار کنند. یک مطالعه طولی چند ساله نشان داده است که تعاملات مثبت با مادر تا سن ۱۶ سالگی با مدت بیشتر حضور در مدرسه، یادآوری بهتر خاطرات در بزرگسالی و تجربه رضایت زناشویی بهتر مرتبط بوده است. این یافته‌ها نتیجه سال‌ها تلاش محققان و مطالعه هزاران کودک از سنین کودکی تا بزرگسالی است.

مادران نقش کلیدی در شکل‌دهی به “رفتارهای تنظیمی” دارند، که شامل مدیریت توجه، احساسات و اعمال خود است. به همین دلیل، تعاملات مثبت با مادران به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه اطلاعات اجتماعی را پردازش کنند و توسط افراد اطرافشان پذیرفته شوند.

به طور ساده، اگر مادرتان با مهربانی، مراقبت و پذیرش با شما رفتار کند، احتمالاً شما نیز با دیگران به همادران می‌توانند به فرزندان خود در توسعه مغز پیچیده‌تر کمک کنند. یک مطالعه انجام شده توسط محققان در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم اروپا نشان داد که کودکانی که مادرانشان مثبت‌اندیش و پرورش‌دهنده هستند، هیپوکامپ فعال‌تری نسبت به کودکانی که مادرانشان منفی‌اندیش هستند، دارند.

هیپوکامپ نقش مهمی در شناخت، حافظه و یادگیری دارد. بنابراین، توجه به توسعه و فعالیت بهینه هیپوکامپ در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

از جهتی، این نتیجه قابل درک است. زیرا وقتی که ما احساس حمایت، امنیت و مثبت‌اندیشی می‌کنیم، عملکرد مغز ما بهبود می‌یابد. مادران پرورش‌دهنده و مثبت‌اندیش با رفتارها و روابط مثبت خود، یک محیط پایدار و امن برای کودکان خلق می‌کنند که این موجب پیشرفت و توسعه بهتر مغزی آن‌ها می‌شود.

مادران میتوانند به فرزندان کمک کنند که به عملکرد بهینه برسند

به علاوه، در مطالعه‌های طولی انجام شده، یافته‌های دیگری نیز به دست آمده است. تعاملات مثبت مادران با فرزندان تا سن ۱۶ سالگی، در ارتباط با عواقب مثبتی همچون ماندگاری بیشتر در مدرسه، یادآوری بهتر خاطرات در بزرگسالی و تجربه رضایت زناشویی بهتر قرار دارند.

بنابراین، مادران نقش اساسی در تربیت و توسعه روانی کودکان خود دارند. آن‌ها با رفتارهای مثبت، مدیریت توجه و احساسات، برای کودکان نمونه‌ای مثبت ارائه می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا نحوه پردازش اطلاعات اجتماعی را یاد بگیرند و در جامعه به خوبی پذیرفته شوند.

به طور خلاصه، مادران می‌توانند با رفتارها و روابط مثبت، به توسعه مغزی و روانی فرزندان خود کمک کنند. آن‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد هیپوکامپ کودکان و همچنین بهبود حافظه، یادگیری و شناخت کمک کنند.

مادران قادرند به کمک کودکان، به سرعت به عملکرد بهینه برسانند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، محققان با استفاده از مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، دو عامل کلیدی در نقش مادر در موفقیت فرزندان تشخیص دادند. اولین عامل این است که کودکان می‌توانند به سرعت صدای مادر خود را با دقت تشخیص دهند. با این حال، در برخی موارد، وقتی کودک تجربه شنوایی انتخابی دارد، پدر و مادر ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند.

علاوه بر این، صدای مادر به سرعت باعث فعال شدن بخش‌هایی از ذهن می‌شود که احساسات را پردازش می‌کنند و منجر به تصمیم‌گیری، اولویت‌بندی و غربال‌کردن اطلاعات برای تعیین ارزش آنها می‌شود.

مادر بر روی نحوه تفکر و احساس کودکان درباره خود تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده، وقتی مادر صحبت می‌کند، ممکن است به نظر نرسد که کودک به آن گوش می‌دهد، اما بخش‌های کلیدی ذهن او قطعاً فعال می‌شود و پاسخ می‌دهد. همچنین، در شرایط خاص، می‌تواند به روشی بسیار مهم پاسخ داده شود.

مادران می توانند به بچه ها کمک کنند تا نگرش مثبت داشته باشند

مادران قادرند در هر سنی به کودکان کمک کنند تا نگرش و دیدگاه مثبت‌تری پیدا کنند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در Communication Monographs منتشر شد، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند یک تجربه شخصی منفی را به اشتراک بگذارند. سپس از شرکت کنندگان خواستند داستان را با مادرانشان در میان بگذارند. سپس از شرکت کنندگان خواستند که برگردند و همان داستان را با محققان در میان بگذارند.

نتیجه چی بود؟ وقتی آنها داستان خود را پس از صحبت با مادرانشان به اشتراک گذاشتند، نتایج مثبت‌تری داشتند. پس از آن، پژوهشگران این تغییر در دیدگاه را “حس‌سازی روایت ارتباطی” نامیدند. این روش یک رویکرد علمی و تجربی برای توصیف این است که چگونه صحبت کردن دربارهمچنین، نقش مادر در توسعه زبان کودکان بسیار مهم است. مادران در ارتباط با کودکان خود صحبت می‌کنند و آنها را تشویق می‌کنند تا کلمات و جملات را تکرار و تمرین کنند. این تمرین‌ها باعث تقویت مهارت‌های زبانی کودکان می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا درک و بیان بهتری داشته باشند.

همچنین، مادران به عنوان مدل‌های نقش برای کودکان خود عمل می‌کنند. کودکان از رفتارها و عملکردهای مادران خود الگو می‌برند و آنها را تقلید می‌کنند. بنابراین، مادران می‌توانند با نشان دادن رفتارهای مثبت و سازنده، نقشی کلیدی در شکل‌گیری شخصیت و ارزش‌های اخلاقی کودکان داشته باشند.

در کل، مادران نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه کودکان دارند. آنها با ارائه حمایت، توجه و محیط موثر، به کودکان کمک می‌کنند تا عملکرد بهینه داشته باشند و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی روزمره را بیاموزند.

سلامت مادر بسیار مهم است

سلامت مادر از اهمیت بالایی برخوردار است. رژیم غذایی مادر و مواد غذایی که در بدن او ذخیره می‌شود، تنها منبع تغذیه برای کودک در دوران رشد است. بهره‌مندی زنان از مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی به تغذیه کافی و بهینه، که قبل و در طول بارداری نیازمند آن هستند، امری بسیار حیاتی است. همچنین، آنها باید به طور منظم مراقبت‌های قبل از زایمان را پیگیری کرده و به استراحت فیزیکی و ذهنی مناسبی بپردازند.

برای تضمین رشد سالم کودکان، ارتباطات عاطفی معنی‌داری برقرار کردند. این ارتباطات از طریق روش‌های تربیت موثری مانند آغوش‌گیری، آرام‌بخشی، بازی، خواندن، آواز خواندن و صحبت کردن ایجاد می‌شود. در این راستا، والدین باید در ابتدا از سلامت روانی و جسمی خود اطمینان حاصل کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *